Kultur

Bygg upp Notre-Dame igen – virtuellt!

Spelspalten Artikeln publicerades

Jag var en av många som ryktes med i stunden och tänkte att branden i Notre-Dame var en fruktansvärt sorglig händelse. Men sedan tänkte jag lite mer på saken…

För det är precis vad det är – en sak. En byggnad, visserligen gammal och symboltyngd, men ändå bara en byggnad.

Nog är det sorgligt att något mycket gammalt förstörs, fast tänk om vi hade haft kvar allt som någonsin byggts. Nu går det inte att jämföra en brand med det planerade rivandet av hus ”för att få luft och ljus”, men förstörelse är som bekant en möjlighet till skapande.

Dessutom har Notre-Dame byggts om och till otaliga gånger. Byggd mellan 1163 och 1345 skulle den enligt ritningarna inte ens ha haft de karaktäristiska strävbågarna. Men de tunna väggarna, som var en gotisk nymodighet, klarade inte av trycket, så de placerades där som stöttor och katedralen kritiserades för att den inte såg fullbordad ut.

Flera olika arkitekter arbetade med bygget, vilket också märktes på att olika stilar blandades, och tornen blev olika höga. Under århundradena har byggnaden moderniserats i etapper. Olika statyer har tillkommit och andra plockats bort.

Bilder som marknadsför spelet Assassin's Creed: Unity.
Foto: Ubisoft Montreal
Bilder som marknadsför spelet Assassin's Creed: Unity.

På 1800-talet ska katedralen varit rejält förfallen. Men efter Viktor Hugos succéroman Ringaren i Notre-Dame återuppväcktes intresset för byggnaden som renoverades under en period om 25 år. Bland annat tillkom spiran (efter en äldre förlaga) som nu rasade spektakulärt på olika filmklipp från branden.

Då skänktes stora mängder pengar. Liksom nu.

Miljardärer verkar vilja överträffa varandra med sina generösa bidrag i miljardklassen – 100 miljoner euro hit och 200 miljoner dit. Och än mer lär behövas om bygget ska ordnas på de fem år som presidenten utlovat.

Det är då jag tänker att de pengarna hade kunnat hjälpa människor och mänskligheten på bra många bättre sätt än att fixa en gammal stenkyrka.

Bilder som marknadsför spelet Assassin's Creed: Unity.
Foto: Ubisoft Montreal
Bilder som marknadsför spelet Assassin's Creed: Unity.

I den planerade återbyggnationen har spelutgivare Ubisoft sett till att köra igång marknadsföringsmaskineriet. Ett av spelen i Assassin’s Creed-serien har handlingen förlagd till Paris och Notre-Dame.

För att göra det så verklighetstroget som möjligt lades stor möda ner på att återskapa katedralen digitalt. Ett arbete som nu sägs kunna användas i återskapandet av interiören. Hyggligt av Ubisoft, som också pytsar in lite pengar i projektet.

Men det vore kanske ännu bättre lägga fokus i det digitala återskapandet. Eftersom Notre-Dame ändå är ett hopkok av gammalt, ännu äldre och nytt behöver återuppbyggnaden knappast ta särskild hänsyn till en särskild stil. Låt den ske på ett sätt som bevarar och förnyar, och inte kostar miljarder.

Bilder som marknadsför spelet Assassin's Creed: Unity.
Foto: Ubisoft Montreal
Bilder som marknadsför spelet Assassin's Creed: Unity.

För visst vore det ju häftigare att använda virtuell verklighet där katedralens historia återskapas så som den, så långt det är känt, sett ut genom århundraden. Ta på VR-glasögonen och vandra bland byggarbetarna på 1100-talet, eller se hur renässansen förändrade byggnaden när gotiken blev omodern. Ta sedan en tur genom förfallet i slutet av 1700-talet, och renoveringarna på 1800-talet.

Det tror jag skulle ge en långt mycket beständigare och verkligare upplevelse av Notre-Dame än vad ett försök att återskapa något som nästan aldrig har funnits skulle kunna göra. Och dessutom skulle det säkert bli pengar över till något som skulle gagna mänskligheten mer än ett nytt tak...