Kultur

Därför går världen under så ofta – i spel

Spel Artikeln publicerades
Foto: Ubisoft/TT
"Jag tror att vi är i en ny period där folk är oroliga över vad som kan hända, det är ett renande sätt att se på morgondagen", säger Jean-Sébastien Décant, som regisserat "Far cry: New dawn".

Pandemier, kärnvapenkatastrofer eller asteroidnedslag. Spelskapare verkar inte kunna få nog av jordens undergång. Postapokalypsen är en vanlig syn i spel – och det är ingen slump, enligt experter.

Ensam i en övergiven och hotfull miljö, med begränsade resurser. Känns det igen? Bara under några månader har ett flertal storspel släppts där spelaren rör sig i en värld som har kollapsat.

– Jag gillar att vi är i en värld utan regler. Folk bygger upp samhället igen och det är nästan som att en tidigare hemlös nu kan bli kung, säger Jean-Sébastien Décant vid Ubisoft, som har lett arbetet med "Far cry: New dawn", som utspelas 17 år efter en kärnvapenkatastrof.

Passar mekaniken

Jonas Linderoth, professor i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde, ser också flera orsaker till att temat är så överrepresenterat i spelens värld. Han intresserar sig för hur berättelse och spelmekanik går hand i hand. Ofta bygger spel på att huvudpersonen blir bättre, antingen genom att figuren eller dess föremål förbättras – och på det viset kan bekämpa exempelvis svårare fiender.

– Det ger en illusion av lärande. Det känns som att du har blivit bättre, men i själva verket är det dina verktyg som blivit det. Som om du först försökte fälla ett träd med en morakniv, för att sedan få en yxa, och sedan en motorsåg.

Jonas Linderoth, professor vid Högskolan i Skövde, ser flera orsaker till att postapokalyps är överrepresenterat i spel. Naturen i sig är ofta en fiende, som i
Foto: Square Enix/TT
Jonas Linderoth, professor vid Högskolan i Skövde, ser flera orsaker till att postapokalyps är överrepresenterat i spel. Naturen i sig är ofta en fiende, som i "Metro: Exodus", där du bitvis utsätts för strålning och måste hålla koll på din gasmask.

Därför passar fantasy, med magiska föremål, eller science fiction, med tekniska prylar, bra i spelsammanhang, resonerar Linderoth.

– Där blir det intressant med postapokalypsen, som jag menar gör precis samma sak. I stället för att hitta en magisk ring så hittar du en rulle eltejp, som ger dig krafterna du behöver. Du har knuffat tillbaka världen till ett stadium där din maktfantasi kan komma från att hitta vardagliga föremål.

Att världen som vi känner den är utslagen gör det också rimligt att samla prylar för att skapa nya föremål, något som också är vanligt i spel.

Historien via ledtrådar

En ytterligare aspekt är sättet att berätta en historia på. I spel är det vanligt att berättelsen nystas upp med hjälp av ledtrådar. Det kan vara fotografier, brev eller röstinspelningar som spelaren stöter på som ger bakgrunden eller möjligheten att berätta små sidohistorier.

– Miljömässigt berättande passar väldigt bra för alla historier som handlar om vad som har hänt innan vi kommer in i bilden, säger Linderoth.

En förgiftad sjö i
Foto: Bethesda/TT
En förgiftad sjö i "Fallout 76".

Skildringar av vår världs undergång rör oss också på ett djupare plan, poängterar Patrick Stokes, lektor i filosofi vid australiska Deakin University.

– De talar till vår djupa oro för vår sårbarhet. Samhället är strukturerat för att dölja vår sårbarhet för oss själva. Men här kommer hoten från utsidan, som vi varken har kontroll över eller kan bekämpa, säger han.

Foto: Bethesda/TT
"Rage 2" utspelas en tid efter katastrofen där växtligheten återvänt, vilket gör att skaparna kallar spelet för en "post-postapokalyps".

Att befinna sig en värld som nästan gått under bjuder både på igenkänning och på något okänt.

– I postapokalyptiska skildringar har ofta bitar av den förapokalyptiska världen lämnats kvar, för att skapa ett vemod. De blir en sorts symbol för vad som har gått förlorat. Efter en brand står ofta skorstenarna kvar, de här skorstenarna brukar alltid förekomma i postapokalyptiska verk, säger han.

Väcker frågor

Enligt Stokes skulle postapokalyptiska spel kunna vara ett sätt att bearbeta vår ångest inför en stundande undergång. I spelarens händer får vi en viss makt över vår egen situation. Ska man överleva är det upp till en själv.

– Fiktion kan vara nyttig för att leka med tanken på hur det skulle vara att överleva undergången, men kanske också för att vänja sig vid tanken på att vi antagligen inte skulle klara oss vid ett sådant scenario. Där kan spelen möjligtvis också invagga oss med ett falskt hopp, säger Stokes.

Avalanches kommande spel
Foto: Avalanche/TT
Avalanches kommande spel "Generation zero" utspelar sig i Sverige under slutet av 1980-talet, där något gått snett och jätterobotar tagit över.

Postapokalypsen ger också möjligheten att utforska vilka vi egentligen är när alla sociala band klipps, enligt Patrick Stokes. Vem vore jag, utan andra människor omkring mig?

– De här scenarierna ger en sorts tillåtelse till spelaren att göra saker som den inte kan göra annars. Till och med saker som skulle göra oss skräckslagna i vanliga fall. Antyder det att om man tar bort det underliggande samhället, så är vi bara våldsamma och skulle döda varandra? Eller är det bara harmlöst spelande och att vi sedan går tillbaka till våra vanliga liv?

Zombier tar ofta över världen i spel, som i
Foto: Capcom/TT
Zombier tar ofta över världen i spel, som i "Resident evil"-serien. "Jag tror att det har att göra med behovet av en fiende du kan göra dig av med utan ånger. Jag har svårt att se någon annan representation som du kan skjuta i så massiva mängder", säger Jonas Linderoth.

Fakta

Några aktuella spel där jorden går under

Fallout 76: Onlinespel där överlevare lämnar bunkern och ger sig ut i West Virginia. Kärnvapenkrig.

Rage 2: Förstapersonsskjutare i färgglad och levande spelvärd som tar vid 30 år efter händelserna i ettan. Asteroidnedslag.

Generation Zero: Bekämpa stora robotar i 1980-talets svenska landsbygd. Robotarna tog över.

Resident Evil 2: Överlev natten på Raccoon Citys polisstation. Virus förvandlade alla till zombier.

Fallout: New dawn: Förstapersonsskjutare i öppen färgglad värld. Kärnvapenkrig.

Metro: Exodus: Lämna Moskvas tunnelbana och ge dig ut i världen. Kärnvapenkrig.

The division 2: Elitgrupp ska rädda Washington DC från kollaps. Pandemi.

The last of us: Part II: Bekämpa zombier och fiender i känslosamt drama. Zombier tog över.

Days gone: Res runt på din motorcykel i vildmarken. Pandemi muterar en del till zombieliknande varelser.

Mutant year zero: Road to Eden: Spela som mutant i en värld utan människor. Pandemi och kärnvapenkrig.

Visa mer...