Kultur

Djävulen i nytt format – skämt eller framtiden?

Spelspalten Artikeln publicerades

Ett av spelvärldens allra största företag, Blizzard, har anordnat sitt årliga evenemang Blizzcon. Och då ska det vräkas ut spelnyheter. En av dessa nyheter har fått delar av internet att reagera med misstro – ett Diablospel till mobilen.

En trollkarl tar sig an ett stort, stort monster. Frågan är hur spelmekaniken ser ut? Blir det en massa tryckande på skärmen, blandat med svepande rörelser? Många fingrar på liten yta...
Foto: Blizzard
En trollkarl tar sig an ett stort, stort monster. Frågan är hur spelmekaniken ser ut? Blir det en massa tryckande på skärmen, blandat med svepande rörelser? Många fingrar på liten yta...

Spelserien vars syfte från första början har varit att gå på jakt efter djävulen och skicka denne till nästa nivå av helvetet har hittills nått del tre. Det utannonserade Diablo Immortal placerar sig tidsmässigt mellan Diablo II och Diablo III.

Som alltid när Blizzard gör något så kommer det en påkostad cinematisk trailer som ska sätta stämningen. En trailer som brukar ge få ledtrådar kring hur själva spelet kommer att se ut.

Diablo Immortal är ingen undantag. Trailern är en snygg produktion, men känslan som den ger i slutet, när gissningsvis Diablo själv stiger fram, är väldigt mycket densamma som när Ringens brödraskap träffar på en Balrog i Moria. Och vi vet ju hur det gick för Gandalf efter det mötet...

Och hade det varit allt som Blizzard visat upp kring spelet hade jag nog reagerat som mannen i röd t-tröja som under frågestunden undrar om det hela är ett tidsmässigt feltajmat aprilskämt.

Men det är det inte... Och det finns en officiell trailer som visar spelet i all sin mobilanpassade uppenbarelse. Visst känns spelmekaniken igen, även om jag undrar hur det kommer att kännas med stora fingrar på en liten skärm.

Alla bilder som släppts pekar på en nedskalad eller som utvecklaren väljer att kalla det ”ny” upplevelse. Visst, det är inte fel med något nytt, men det behöver verkligen inte betyda att det är bättre. Så varför utvecklar Blizzard ett Diablo till smarta telefoner?

Foto: Blizzard

Är det så att storspel på mobilen är framtiden? Med mycket grafik och snabba bilduppdateringar på små skärmar? Kontrollschema som gör det svårt att hitta ett bekvämt läge när du sitter eller ligger? En ständig risk att tappa uppkopplingen mot mobildatanätet som gör att du ändå håller dig hemma hos ditt trådlösa bredband. Eller?

Sanningen är nog att speljätten som dominerar inom många genrer vill nå ännu fler potentiella spelare. Alla har ju en mobiltelefon, så marknaden är bra mycket större än de som har en kraftfull, stationär dator eller en konsol.

Men det som funkar för ett kortspel som Hearthstone är kanske inte lika lämpat för Diablo. Å andra sidan har jag redan registrerat mig för att få reda på när spelet släpps och hoppas att Blizzard kan bevisa att jag har fel.

+ 20

 

Tidigare Spelspalter: