Kultur

Enklare spelläge – sämre upplevelse?

Spelspalten

En debatt kring svårighetsgrader i spel har blossat upp. Det är inget nytt, men väl värt att diskutera lite då och då.

 är inget enkelt spel – och det retar en del...
Foto: From Software
är inget enkelt spel – och det retar en del...

Det som tänt gnistan den här gången är Sekiro: Shadows Die Twice från From Software. Ett spel som är utvecklat för att vara svårt, riktigt svårt. Kanske inte jämfört med tidigare spel av samma utvecklare, med titlar som Dark Souls och Bloodborne på sitt samvete, men ändå ett spel som höjer sig över mängden.

Svårigheten är en del av grejen med spelen – enligt både utvecklare och många av de som älskar spelserierna. Samtidigt är den ett hinder för många som vill uppleva spelet.

Och då blir det konflikt.

Ena sidan hävdar att svårighetsgrader i spel gör att de kan bli tillgängliga för fler.

Andra sidan menar att det förtar deras prestation när fler klarar spelet.

Ena sidan menar att de vill ha valuta för sina pengar – har de betalt ska de ha möjlighet att spela hela spelet.

Andra sidan menar att det förstör utvecklarnas vision.

Ena sidan lyfter fram de som av olika anledningar har svårt att spela spelet på grund av funktionsvariationer.

Andra sidan...

Sedan kommer ytterligare någon och påpekar att svårighetsgrad kan betyda många olika saker. I vissa spel ändras hälsa, skada eller både och. I andra spel blir det färre hinder. Och i en tredje typ är det blir valmöjligheterna färre.

”Själv har jag inga problem med att inse att många spel inte är för mig.”

Ibland försvinner möjligheten att ta troféer eller andra typer av utmärkelser om spelet inte spelas på åtminstone normalnivån. Ett litet ”straff” för den som tar det som vissa anser vara en genväg.

En del utvecklare lägger till ytterligare dimensioner. När en klarat spelet på högsta svårighetsnivå låses nya, ännu svårare spellägen upp.

Men är det så farligt att inse att en inte kan klara alla spel? Själv har jag inga problem med att inse att många spel inte är för mig. Dessutom tycker jag sällan att de är särskilt intressanta från första början.

Å andra sidan finns det spel som vill berätta en intressant historia, men där spelmekaniken är bedrövligt repetitiv eller bara dåligt implementerad. Då hade åtminstone jag gärna sett en möjlighet att välja bort vissa moment för att fokusera på berättandet.

Fast det finns ju alltid någon som redan spelat spelet och lagt upp sin upplevelse på youtube...

 

Tidigare spelspalter