Kultur

Färgglad framtid efter undergången i "Rage 2"

Spel Artikeln publicerades
Magnus Nedfors, kreativ chef, och John Fuller, exekutiv producent, på Avalanche Studios som i dagarna släpper actionspelet
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Magnus Nedfors, kreativ chef, och John Fuller, exekutiv producent, på Avalanche Studios som i dagarna släpper actionspelet "Rage 2".

Livet efter undergången är sällan roligt eller speciellt färgrikt. Det vill Avalanche Studios ändra på med nya spelet "Rage 2".

– Postapokalyptiskt har varit jättemörkt både i färgskala och sinnesstämning de senaste åren, vi vill ta tillbaka glädje och färgerna, säger spelets kreativa chef Magnus Nedfors.

Det finns en klassisk scen i mockumentären "Spinal Tap" från 1984 där det fiktiva bandets gitarrist Nigel Tufnel (Christopher Guest) förklarar hur gruppen alltid kan ta i lite extra när det behövs eftersom förstärkarna går upp till elva istället för vanliga tio. När han ställs inför följdfrågan varför bandet inte bara ser till att öka nivån på vanliga tio svarar han blankt: "De här går upp till elva".

Foto: Avalanche Studios/Id Software
"Rage 2" utspelar sig efter att en asteroid utraderat stora delar av jordens befolkning och infrastruktur. Pressbild.

Att skruva upp något till elva har därefter blivit synonymt med att ta ett koncept bortom det normala och in i det överdrivna. Enligt John Fuller, exekutiv producent för "Rage 2", är det precis vad man har eftersträvat under utvecklingen av det actionfyllda spelet:

– Vi har haft det som mantra från början. Sedan har det visat sig att det vi tyckte var elva från början kanske snarare var en sjua. Skalan har förflyttat sig. Så nu ligger vi kanske på 27–28, säger han.

Färg och glädje

I spelet märks denna inriktning tydligt på det visuella. Där det första "Rage" var som John Fuller beskriver det "brunt, sandigt och öde" är "Rage 2" något helt annat.

– Det har varit drivande att få in färg i världen igen. Vi ville tillbaka till att det kan vara roligt med postapokalyptiskt, det finns inte bara sand utan djungler och träsk också, säger Magnus Nedfors.

Till skillnad från originalspelet har världen i
Foto: Avalanche Studios/Id Software
Till skillnad från originalspelet har världen i "Rage 2" en betydligt mer färgglad palett. Fiender, vapen och omgivningar är dränkta i starka nyanser.

Fakta

"Rage 2"

"Rage 2" är som titeln antyder uppföljare till "Rage", även om titeln är fristående från originalet. "Rage", som kom ut i affärerna 2011, utvecklades av företaget Id Software som under flera årtionden varit drivande i att utveckla den så kallade "first person shooter"-genren med titlar som "Wolfenstein", "Doom" och "Quake".

"Rage 2" är ett samarbete mellan Avalanche Studios och Id Software. Handlingen utspelar sig i en minst sagt våldsam framtid där kaos och galenskap har tagit över efter att en asteroid förstört stora delar av jorden.

Spelet släpps till PC, Xbox One och Playstation 4 den 14 maj.

Visa mer...

Glädje har varit ett annat ledord under utvecklingen. "Rage 2" tar inte sig självt på för stort allvar trots rejält med vapen och våld.

– Vi gillar action, men det ska vara roligt. Spelarna ska ha kul när de spelar spelen och vi vill låta dem experimentera mycket. Det är jätteviktigt för oss och även för Id, säger Magnus Nedfors.

Id är samarbetspartnern Id software som förutom att vara företaget bakom det första "Rage" också anses vara skapare av FPS-genren med titlar som "Wolfenstein", "Doom" och "Quake".

"Triggar varandra"

Enligt Nedfors och Fuller har samarbetet präglats av fria tyglar, men också samförstånd och en hälsosam tävlan.

– Vi triggar väl varandra, och det är därför som vi hamnar på 27 till slut på skalan. Man hjälper varandra att vrida upp det mer och mer. Det har varit ett kul samarbete på det sättet att man alltid ska vara värre än den andre, säger Magnus Nedfors.

Avalanche Studios har gjort sig kända för att göra spel med stora, öppna världar, så även i
Foto: Avalanche Studios/Id Software
Avalanche Studios har gjort sig kända för att göra spel med stora, öppna världar, så även i "Rage 2" där det finns gott om fordon att utforska, och skjuta, med.

För Avalanche Studios är "Rage 2" inte den första kontakten med en postapokalyptisk värld. Företaget utvecklade "Mad Max" så sent som 2015.

– Skillnaden är att i "Rage 2" beskriver vi det hela som en post-postapokalyptisk värld, det är början på en civilisation, början på strukturer. Det är inte kamp om varje droppe vatten, den tiden är förbi. Vi har otroligt mycket frihet att plocka ur den verkligheten, säger John Fuller.

Spelets vapen är alla möjliga att uppgradera för att kunna erbjuda nya sätt att skjuta fiender på.
Foto: Avalanche Studios/Id Software
Spelets vapen är alla möjliga att uppgradera för att kunna erbjuda nya sätt att skjuta fiender på.
John Fuller och Magnus Nedfors säger att spelarna kan förvänta sig mer material till
Foto: Stina Stjernkvist/TT
John Fuller och Magnus Nedfors säger att spelarna kan förvänta sig mer material till "Rage 2" även efter att spelet har släppts. Id Softwares chef Tim Willits har i tidigare intervjuer sagt att det kommer både gratis tillägg och sådant som spelarna behöver betala för.

Fakta

Avalanche Studios

Svenska spelbolaget Avalanche Studios grundades 2003 och har kontor i Stockholm, Malmö och New York. Företagets hittills mest kända spelserie är "Just cause". Dotterbolaget Expansive Worlds har utvecklat "The hunter"-serien. 2015 släppte Avalanche Studios ett postapokalyptiskt spel baserat på "Mad Max"-universumet.

Bolagets spel utspelas i öppna världar, vilket man använder den egenutvecklade spelmotorn Apex för.

Källa: Avalanche Studios

Visa mer...