Kultur

Hålla kvar eller locka nya spelare – en delikat balansgång

Spelspalten Artikeln publicerades

I de digitala spelens barndom så släpptes ett spel, såldes, spelades och var det populärt fick det en uppföljare. Men med möjligheten att ständigt uppdateras har logiken förändrats.

Foto: The Pokémon Company

Inget konstigt med det. Varför chansa på en uppföljare när originalspelet fortfarande genererar kosing?

Men för att hålla kvar de som spenderar pengar måste spelen trots allt underhållas och uppdateras. Och ju längre spelet har funnits, desto fler förändringar har det genomgått.

Se på World of Warcraft. Spelet som är synonymt med massivt online-rollspel släpptes 2004 och drar fortfarande, efter sju expansioner, in en bra slant till utvecklaren Blizzard.

Snart får spelet ta moppekörkort. Men för att sätta sig in i de olika delarna av World of Warcraft krävs närmast en examen i astrofysik. Ett tydligt exempel på att utvecklarna snarare håller kvar spelare än satsar på nya.

Det som började som ett rollspel innehåller numera mängder av sätt att fördriva tiden på. Ett sätt har varit att fånga djur för att träna upp dessa genom att tävla mot andra djurtränare.

Pokémon Go har fått en rejäl uppdatering.
Foto: The Pokémon Company
Pokémon Go har fått en rejäl uppdatering.

Och det för mig osökt över till ett spel som inte är så gammalt, men som också börjat vandra på vägen mot att hålla kvar istället för att locka nya: Pokémon Go.

Det är fortfarande ganska enkelt att hitta andra som spelar. Ställ dig en stund vid en populär samling pokestop, eller där det snart ska påbörjas en raid så dyker de upp.

Men för att hålla kvar spelare har utvecklarna först nu infört möjligheter att använda dina små monster för att slåss mot andra tränares diton.

En välkommen uppdatering som ger omväxling, men som också höjer tröskeln för vad en ny spelare förväntas sätta sig in i. Ska du nå framgång krävs inte bara att du fångar bra pokémons och utvecklat dem på rätt sätt. Du ska även veta vilka som är bra mot vilka andra pokémons.

Att du ska bygga ett lag med tre monster utan att veta vad motståndaren har i pokebollen gör att metaspelet blir viktigt. Eller inte. För i slutändan handlar det mest om att ha kul, och roligast har nog den som nästan helt struntar i vinnande kombinationer och bara klickar loss.