Mode ger ny publik

Röhsska museets senaste nyförvärv är haute couture-klänningen "Lumière" av Jean Paul Gaultier. Klänningen fanns dock inte på plats när utställningen öppnade.  foto: Jean paul gaultier/Röhsska
Nye chefen Ted Hesselbom tänker öka antalet besökare på det gamla konstslöjdmuseet i Göteborg.  foto: adam ihse/exponera/scanpixDanny Wattin har onödigt crazy drömmar. foto: Johanna Jansson

- Mode kan provocera och det är den debatten som intresserar mig, säger han.

Ända sedan Ted Hesselbom började som Röhsska museets chef i januari har det varit mycket snack om ett modemuseum.

En del haute couture finns redan i museets samlingar, men mode som sådant har aldrig spelat någon avgörande roll för verksamhetens inriktning.

Nu ska det bli ändring på den saken. Det är Ted Hesselboms uttalade ambition.

- Mode är design som rör många. Vi måste alla ta ställning till hur vi klär oss, vare sig vi säger oss vara för eller emot mode, konstaterar den nye museichefen.

Själv har han både ett genuint intresse och erfarenhet av modevärlden. Tillsammans med pojkvännen Peppe Bergsström äger han pr-byrån Hesselboms Universum med olika uppdrag inom mode, design och kultur.

- Stockholm modecenter har varit en av våra kunder i ett tiotal år och vi har gjort flera utställningar inom mode, säger Ted Hesselbom.

Mode kan provocera

Han gillar att modet är ett flyktigt medium med stora möjligheter att provocera.

- Många håller modebranschen ansvarig för våra ideal, för plastikoperationer och anorexi. Men det är ingen som säger att det är bryggeribranschens fel att vi är feta. Samtidigt är mode ungefär som en happening inom konstvärlden. Det finns bara en kort tid, sedan är det över.

Utställningen "Röhsska/Modemuseum" består främst av plagg ur museets samlingar.

I ett svartmålat rum på andra våningen skildras 1900-talets modehistoria genom nedslag som Diors "New Look" och Issey Miyakes konceptuella nittiotal.

Här visas också samtid som Ann-Sofie Back och tyska Elternhaus.

Paradnummer

Några av plaggen är till låns, andra gåvor. Som till exempel en storblommig Thierry Muglerkostym i blått och vitt.

- En tacksam gåva eftersom samlingarna främst innehåller damkläder, säger Ted Hesselbom.

Paradnumret är årets nyförvärv, klänningen "Lumière" av Jean Paul Gaultier. Den är i tunn muslin och har ett motiv som för tankarna till madonnan och barnet. Klänningen kostade hela 24 000 euro.

- Gaultier har en liten renässans just nu och är fortfarande förhållandevis ung. En baktanke är att få honom till Göteborg, säger Ted Hesselbom, som själv var nere hos modeskaparen i Paris för att köpa plagget.

Yngre publik

Med på utställningen finns också elva nya, unga modeformgivare. De deltog i vårens modemässa i Göteborg, Fresh Fish, och bidrar enligt Ted Hesselbom alla med något nytt.

- Viktiga tendenser i dag är genus, ekologi och en respekt för det välskräddade hantverket, säger han.

Med mer mode på museet hoppas Ted Hesselbom på att nå en ny, bredare publik.

- Mode lockar en yngre publik, men också människor som inte är så museivana eller välutbildade.

Han säger att konsthantverk och design, som är museets huvudinriktningar sedan tidigare, kan ha vissa tendenser till elitism. Att det ofta handlar om att lära folk vad som är god smak.

- Det finns en smakskoletradition. Men jag vill att museet ska vara en mötesplats för samtal där man frågar "vad tycker du?".

Rätt i tiden

Ted Hesselbom säger att det knappast är en slump att just han blir chef just nu. Mode ligger rätt i tiden. Ändå är hans riktning inte helt okontroversiell. Inför förändringar finns alltid en viss rädsla. Mer pengar till inköp av mode betyder mindre pengar till andra konsthantverkare - hänsyn som en museichef knappast kan ta.

- Vi måste köpa in det som är viktigt och intressant för allmänheten, säger han.

Ted Hesselbom lovar att mode inom en snar framtid ska ingå i de permanenta utställningarna. Dessutom vill han göra fler betydelsefulla inköp. Lagerfeld och Prada står näst på önskelistan.

- Det viktiga är att plaggen säger något ur ett designhistoriskt perspektiv, inte etnologiskt. För ett tag sedan fick vi ett erbjudande om Stig Järrels dopklänning, men vem som har burit ett plagg är egentligen inte viktigt, säger han.

Utställningen på Röhsska visas till den 19 oktober.