Insändare

Motion är bra – inte överdriven träning

Insändare ,

I en nyligen publicerad undersökning har det framkommit att bara cirka 15 procent av våra ungdomar rör på sig en timma eller mera per dag.

En undersökning gjord på den vuxna befolkningen i landet visade att bara några få procent orkade att jogga en kilometer utan maximal ansträngning. Den aktuella joggingfarten var satt till 6.30 per kilometer, alltså en fart strax över ett raskt promenadtempo.

Den maximala ansträngningsgraden definieras som att personen inte når maximalpuls under den joggande kilometern. Ett mått att räkna ut sin maxpuls är att man drar sin ålder från talet 220. Cirka 80 procent av alla individer stämmer denna regel på.

Träning i alla former är bra men överdriven träning kan vara skadlig. Undersökningar visar att pulshöjande träning som framkallar svettning är nyttig upp till 90 minuters utförande. Upp till denna nivå stärks bland annat immunförsvaret vilket kan få till följd av att man drabbas av färre infekttioner.

Träning över denna nivå kan få till följd att immunförsvaret försvagas och risken för belastningsskador ökar. Till exempel löpare som tränar ensidigt och för mycket får i ett senare skede av livet oftast problem med hjärtsjukdomar.

Lagom motion med inslag av flera motionsformer är den allra bästa försäkringen på motionens alla fördelar. Styrketräning med den egna kroppen som belastning kombinerat med enkla redskap som till exempel hantlar, expandrar skall vara grunden för övrig träning. Övrig träning kan bestå av en mix av raska promenader, jogging/löpning, MTB-cykling, skidåkning, simning, bollsporter m.m.

Jan Johansson, hälsocoach