Kultur

Nostalgiker i långa köer

Spelspalten Artikeln publicerades

Så har det nu släppts, World of warcraft i en klassisk version. Och intresset är stort – åtminstone nu i början.

I oktober är det 15 år sedan World of warcraft först släpptes. Mycket, mycket har hänt sedan dess. Och det var flera år sedan som undertecknad senast spelade.

Jag skulle ljuga om jag sa att det inte kliade i fingrarna. Men så läser jag om köerna... de timslånga köerna.

För Blizzard är inte dummare än att de inser att det initiala intresset kommer att klinga av. Så de har valt att inte köra igång massor med servrar, utan håller antalet på en nivå de anser vara långsiktigt hållbart. Motsatsen till köer nu blir annars spökservrar i framtiden.

En klen tröst för de nostalgiker som rusat tillbaka till Warcraft-världen.

Men det är inte bara för att komma in på en server för att spela som det är köer. För den som inte minns, eller själv har upplevt, hur systemet med uppdrag brukade vara, kan jag bara säga två saker: lång väntan på att varelser återuppstår och alla befinner sig i samma fas, det vill säga inga personliga äventyr.

Så när något åtråvärt har dödats, kanske en varg för pälsens skull eller en miniboss, så tar det en stund innan den dyker upp igen. Och det är fritt fram för vem som helst att ha ihjäl stackaren.

Förr i tiden brukade det vara ett problem precis när nya expansioner släpptes och alla ville göra samma uppdrag.

Nu, tack vare den klassiska versionen, är det precis samma sak.

Spela lite? Jodå, ställ dig bara sist i kön...
Spela lite? Jodå, ställ dig bara sist i kön...

Fast inte riktigt, för det är här som rapporterna om köandet kommer in. Flera spelare har tagit skärmdumpar och berättat historier om hur spelare spontant börjat ställa sig i kö. Och det är inga korta köer precis.

I en bild räknar jag till minst 50 spelare, prydligt uppradade.

Det ger åtminstone mig en smula hopp inför framtiden, och ytterligare kli i spelfingrarna...

 

Följ Spelspalten på Twitter!

 

Fler spelspalter