Kultur

Nu är det alla mot (nästan) alla som gäller

Spelspalten Artikeln publicerades

Det är trenden som borde ebbat ut, men som verkar stå starkare än någonsin: Battle royale, eller ”sisten kvar vinner”. Alla vill ha en del av kakan, och bagaren jobbar för glatta livet...

PlayerUnknown's Battlegrounds har spelats av 100-tals miljoner människor.
Foto: PUBG Corp
PlayerUnknown's Battlegrounds har spelats av 100-tals miljoner människor.

Stora spelutvecklare som Electronic Arts, Activison och Ubisoft har hakat på trenden som slog igenom på allvar med PlayerUnknown's Battlegrounds. Spelet, som kom i december 2017, ska ha inspirerats av den japanska filmen Battle Royale, som kom år 2000.

Filmen är i sin tur baserad på en bok från 1999. Berättelsen handlar om en grupp gymnasieelever som, av japanska myndigheter, tvingas slåss mot varandra på liv och död. Grunden har sedan använts i en mängd andra sammanhang, exempelvis i bok- och filmserien kallad Hungerspelen.

Titeln på filmen har senare kommit att beteckna hela genren där en utvald grupp människor av någon anledning ska ha ihjäl varandra till bara en är kvar.

PlayerUnknown's Battlegrounds hyllades av kritiker och fick nära nog toppbetyg av de flesta stora publikationer. Exakt hur många som spelar är inte lätt att reda ut, men det handlar om 100-tals miljoner människor som provat på spelet.

Själv testade jag att spela mobilvarianten en gång, och vann. Bestämde mig för att sluta på topp med möjligheten att kunna skryta...

Fortnite – lite barnsligare men ändå på blodigt allvar.
Foto: Epic Games, Inc.
Fortnite – lite barnsligare men ändå på blodigt allvar.

Ett halvår senare, i slutet av juli 2017, kom Fortnite Battle Royale. Ett spel, som namnet antyder, i samma genre. Även här landar en större mängd spelare, typ 100 stycken på en ö och ska leta vapen för att ha ihjäl varandra.

Skillnaden var att det i grundspelet, med namnet Fortnite, gick att bygga saker. Detta följde med i Battle Royale-varianten, och blev ett strategiskt moment.

Sedan följde en kamp mellan de båda spelen, där de lyckades locka stora mängder spelare genom olika affärsmodeller. Men Fortnite har en något yngre målgrupp, och är inte lika ”realistiskt” som Battlegrounds.

Och så kom de stora utvecklarna in på banan: 2018 släppte Activision Call of Duty: Black Ops 4 som innehöll ett battle royale-läge, detsamma hade Battlefield V, som publicerades av Electronic Arts, EA, i november 2018.

Olyckskorparna hade fel – med Apex Legends fick Battle Royale-genren ytterligare en skjuts framåt.
Foto: Respawn Entertainment
Olyckskorparna hade fel – med Apex Legends fick Battle Royale-genren ytterligare en skjuts framåt.

Och i februari kom ytterligare ett spel från EA, utvecklat av Respawn Entertainment, i samma genre. Apex Legends. Men där det tidigare varit möjligt att välja att spela i lag är spelarna nu tvingade till samarbete i grupper om tre.

Spelet kom lite från ingenstans, men har blivit en stor framgång, efter en månad hade 50 miljoner spelare skjutit på varandra. Den inledande hajpen har lagt sig något, och många av de yngre spelarna ska ha återvänt till Fortnite, men spelet har verkar ha kvar en bra spelarbas.

Jag har bara hunnit spela några få matcher, men upplägget är hyfsat genomtänkt. Samarbete lönar sig verkligen – även i ett Battle Royale-spel.

Frågan är vad genren har för framtid. Vågen har hållit i sig längre än vad de flesta bedömare trodde. Och även om själva spelsättet möter motstånd av bland andra kinesiska myndigheter – eller kanske tack vare statlig kritik – verkar det ha potential att växa ytterligare. Den som överlever länge nog får se...

 

Tidigare spelspalter: