Kultur

Slagsmålsutvecklare vill återgå till kärnan

Spel Artikeln publicerades

Receptet är sig likt när "Soul calibur" nu kommer med en ny del i den framgångsrika slagsmålsserien. Det bombastiska visuella potpurriet fortsätter, och de kvinnliga figurerna är fortsatt i omdiskuterat fokus.

Foto: Bandai Namco
"Soul calibur"-serien har länge kritiserats för hur utvecklarna väljer att porträttertera kvinnokroppen. Producenten bakom "Soul calibur 6" pratar dock hellre om annat.

Motohiro Okubo vill inte prata om elefanten i rummet. Han vill hellre prata om det uppblåsbara plastsvärdet han har med sig.

– I "Soul calibur" är vapnen väldigt viktiga, det är viktigt att man får den mjuka, följsamma känslan i rörelserna rätt, säger producenten bakom "Soul calibur 6".

Spelet är den senaste delen i en framgångsrik slagsmålsserie från företaget Bandai Namco. Okubo beskriver serien som "vapenfokuserad där man slåss en mot en". Det han inte nämner är att "Soul calibur" också blivit synonymt med ett sexistiskt anslag. Seriens kvinnliga figurer har länge uppmärksammats för sina fysiska attribut, oftast två väldigt kraftigt tilltagna sådana.

Motohiro Okubo, producenten bakom
Foto: Marcus Alexandersson/TT
Motohiro Okubo, producenten bakom "Soul calibur 6", betonar vapnens betydelse för spelet mer än något annat.

I en intervju med spelsajten Kotaku i somras sade Okubo att "vi är ju mycket män bland utvecklarna" men att de inte "gör saker sexiga för sakens skull" på frågor om porträtteringen av de kvinnliga karaktärernas kroppar.

– Vi kan samtidigt inte förneka att figurerna är sexiga, men när vi gör spelet så handlar det om att skapa coola fajter, häftiga kombinationer och kraftfulla rörelser. Det där är snarare en sidoeffekt av att vi strävar efter att hitta sådant som vi tycker skapar coola fajter, sade han i intervjun.

Samma förklaring ger han när TT träffar honom några månader senare, han menar att vapnen är i fokus i "Soul calibur 6" och att utvecklarna skapar vapnen först och sedan formar karaktärerna därefter.

– Serien är känd för sina vapen, och för historien vi kan berätta med dem och karaktärerna, säger han.

Foto: Bandai Namco
"Soul calibur 6" fortsätter på seriens inslagna färgstarka väg med visuellt fyrverkeri.

Det var dock inte helt givet att det skulle bli en sjätte del.

– Företaget tvekade, säger Okubo om utvecklingsprocessen.

Men efter att ha återuppväckt intresset för Bandai Namcos andra slagsmålsserie "Tekken" fick Okubo förtroendet att upprepa succén med "Soul calibur".

– Vi har valt att återgå till kärnan. I "Soul calibur 5" så var riktningen nästan som ett nytt spel. I det här vill vi belysa allt som gjort serien framgångsrik hittills.

En av de mer uppmärksammade delarna av
Foto: Bandai Namco
En av de mer uppmärksammade delarna av "Soul calibur"-serien är möjligheten att skapa egna karaktärer att slåss med. Läget finns med även i "Soul calibur 6”

Okubo säger samtidigt att det har varit viktigt för utvecklarna att inte stanna kvar i det förflutna utan att ta in nya influenser.

– Avståndet till fansen är mycket kortare nu på ett sätt, det är lättare att höra vad de tycker. Men samtidigt är det en utmaning i vilka av alla röster man ska lyssna på.

 

Fakta

"Soul calibur"

"Soul calibur"-serien tillhör de mest framgångsrika inom genren slagsmålsspel under de senaste två decennierna. Seriens första titel "Soul edge" släpptes i Nordamerika och Europa till Playstation 1 i början av 1997. Sedan dess har det tillverkats fem direkta uppföljare som alla byggt vidare på konceptet med visuellt uppseendeväckande karaktärer som slåss med fantasifulla vapen.

"Soul calibur 6" är ute nu till PC, PS4 och Xbox one.

Visa mer...