Debatt

EU-flytt mellan Bryssel och Strasbourg ett dyrt miljövansinne

EU ,
Centerpartiets toppkandidat Fredrick Federley är en av 751 EU-parlamentariker som varje månad tar sitt pick och pack och flyttar från Bryssel till Strasbourg eller tvärt om.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Centerpartiets toppkandidat Fredrick Federley är en av 751 EU-parlamentariker som varje månad tar sitt pick och pack och flyttar från Bryssel till Strasbourg eller tvärt om.

Öppet brev till de svenska parlamentskandidaterna: Vad tänker du göra för att stoppa EU:s flyttkarusell?

Varje månad flyttar EU-parlamentet mellan Bryssel och Strasbourg. Det kostar två miljarder kronor om året och släpper ut lika mycket koldioxid som 10 000 atlantflygningar.

Det är ett miljövansinne som EU-parlamentarikerna kan stoppa - om viljan finns.

Vad tänker ni göra för att hejda EU-attacken mot miljön, kandidater?

Det är dags att visa korten - före EU-valet.

Varje månad flyttar EU-parlamentets 751 ledamöter, varav 20 kommer från Sverige, samt deras administration, totalt omkring 5 000 människor, mellan Bryssel i Belgien och Strasbourg i Frankrike. 20 ton papper skyfflas fram och tillbaka vid varje flytt.

Anledningen är en överenskommelse från 1992 mellan de dåvarande EU-länderna om att parlamentets huvudsäte ska finnas i Strasbourg - medan parlamentarikerna själva av praktiska skäl tillåts sammanträda i Bryssel där EU-kommissionen finns. Frankrike fick dock igenom att parlamentarikerna måste sammanträda i Strasbourg fyra dagar per månad. Fransmännen kunde inte acceptera en förminskad fransk roll i EU-byråkratin.

I takt med att flyttlassen rullar iväg rullar både pengar och skadliga miljöutsläpp iväg. Omkring två miljarder kronor årligen kostar flyttlassen och ca 19 000 ton koldioxid - lika mycket som från 10 000 Atlantflygningar - släpps ut i onödan.

Det är ett miljövansinne av betydande omfattning.

Dessutom blir parlamentarikernas arbete tungrott och ineffektivt.

Parlamentariker som försökt få flyttcirkusen nedlagd har stött på hårt motstånd. Flyttlassen går fortfarande varje månad och inget tyder på att EU-byråkratin är på väg att ändra ståndpunkt.

En av de parlamentariker som hårdast bekämpat Strasbourgresorna, Anna Maria Corazza Bildt, som är ordförande i påtryckarorganisationen ”Single Seat”, efterlyser i ett uttalande tuffare tag:

”Vägen framåt för oss ledamöter är inte att fortsätta klaga och vara missnöjda. Nu är det dags att agera”.

Kan det bli en förändring? Visst - om viljan att agera finns hos parlamentarikerna. Parlamentets huvuduppgift är att besluta om EU:s budget och parlamentet skulle kunna vägra godkänna en budget där Strasbourgkostnaderna ingår! En Strasbourgstrejk skulle kunna vara en annan effektiv åtgärd. Parlamentarikerna vägrar helt enkelt delta i flyttkarusellen, de stannar kvar i Bryssel!

Söndag 26 maj genomförs EU-valet. Tänker de svenska parlamentariker som blir valda göra något åt vansinnet? I så fall vad?

Finns viljan?

Vi ser fram mot svar från de svenska parlamentskandidaterna i god tid före valet. Vi kommer att offentliggöra svaren så att väljarna vet hur de ska rösta. Tänk på miljön!

Sänd svaren till strasbourgno@europe.com

Hans Andersson

Per-Erik Persson