Debatt

Krångel med seniorkorten och Krösatågen

Debatt
Trappstegen på Krösatågen mellan Emmaboda och Karlskrona fungerar inte som de ska och därmed är det omöjligt för många äldre och rörelsehindrade att åka med tågen.
Foto:Lotta Zaar
Trappstegen på Krösatågen mellan Emmaboda och Karlskrona fungerar inte som de ska och därmed är det omöjligt för många äldre och rörelsehindrade att åka med tågen.

Många äldre i Vissefjärda samhälle har köpt seniorkortet. Vi PRO:are har på möten framhållit alla fördelar med detta kort.

Med 32 avgångar per dygn ger det samhällsborna en stor möjlighet att utnyttja tåget som färdsätt.

Kortet finns att köpa på Spelcentrum i Emmaboda.

KLT:s anvisningar säger att resenären före varje resa måste aktivera kortet i automaten vid stationen, i vårt fall en Quickomat. Då levererar automaten en ”produktinformation” som anger att kortet är ett seniorkort samt giltighetstid. Dessa två handlingar visas för tågvärden.

Det går inte att få någon ”produktinformation” från automaterna i Vissefjärda och Emmaboda. Jag får alltså inte gå ombord på tåget. Emmaboda Spelcentrum hade inget svar på min fråga, endast en upplysning att automaterna inte levererade produktinformation. Jag blir hänvisad till Resecentrum i Kalmar.

Många äldre vill inte använda automaterna, endast korten.

Mitt förslag är att tågvärdarna förses med kortläsare (samma system som på bussarna?).

Krösatågen Karlskrona-Emmaboda har sedan en tid tillbaka fel på avstigningsstegen, Endast det övre steget fälls ut. Detta innebär att resenärer få ta ett ”stort steg” vid påstigning och avstigning. Många äldre har ingen möjlighet att åka med tåget av den anledningen. Det gäller naturligtvis alla människor med nedsatt förmåga att röra sig m m. Avståndet till perrongen är för stort såväl vertikalt som horisontalt.

Mitt förslag är att tillfälliga ramper läggs ut för att underlätta för resenärerna,

Naturligtvis är lösningen på problemet att reparera befintlig utrustning!

Vi bor i ett område som gränsar till två andra län. Det vore både naturligt och bekvämt om endast ett biljettsystem infördes. Vi reser lika ofta till Karlskrona och Växjö som till Kalmar.

Vissefjärda station har 32 avgångar per dygn. Tåg varje timma! Underlätta för innevånarna i sydvästra hörnet, är min uppmaning till KLT!

För PRO Vissefjärda

Gösta Karlman

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.