Familj

Hon utmanar andra att kämpa mot diabetes

Kalmar
Anja Siltberg tillbringar en stor del av dagarna med att packa och skicka strumpor och andra produkter till sina kunder. För varje produkt hon packar går fem procent av försäljningsintäkten under julhandeln till Barndiabetesfonden. "Det känns bra att jag kan göra något mot den här tråkiga sjukdomen, som jag fick när jag var åtta år."
Foto:
Med hjälp av insulinpumpen reglerar Anja sitt blodsocker under arbetsdagen. "Jag är så glad för pumpen, säger hon. Innan jag fick den måste jag ta många sprutor varje dag."
Foto:
Anja Siltberg driver två webbutiker inom klädbranschen, defineme.se och clicksocks.se.
Foto:

Anja Siltberg är företagare och diabetiker. I dag, den 14 november, på Världsdiabetesdagen, går hon ut och utmanar andra företag att hjälpa till i kampen mot diabetes.

Det var när Anja Siltberg var åtta år gammal som hon drabbades av diabetes typ 1, en ärftlig sjukdom där kroppen slutat tillverka insulin och det blir för mycket socker i blodet.

Diabetesen kom från ingenstans, och gjorde henne andfådd, orkeslös och annorlunda. Hon fick en skoltid av tusentals sprutor och blodprover och ständiga sjukvårdsbesök.

– Det var väldigt jobbigt att växa upp med diabetes, det påverkade hela min identitet. Dessutom var det så många som inte visste något om diabetes på den tiden, varken inom vården eller i samhället i övrigt, säger hon.

Enligt Anja Siltberg är kunskapen kring diabetes fortfarande dålig.

– Min lärare på mellanstadiet försökte ge mig vatten en gång när jag var så trött att jag höll på att svimma. Jag hade behövt äta något sött med en gång, men läraren förstod ingenting. Så var det ofta.

– Och så är det tyvärr fortfarande för barn som insjuknar i diabetes efter alla dessa år. Folk förstår inte allvaret i vår sjukdom.

Nu, nästan 35 år senare, driver hon, tillsammans med sin man, två webbutiker inom klädbranschen, defineme.se och clicksocks.se. Den förra är inriktad på produkter med personlig design, där kunderna uppmanas att själva tipsa om nya trender och coola produkter som kan säljas i butiken. Clicksocks säljer strumpor med tryckknappar, så att de kan tvättas och torkas i par.

Nu har hon beslutat att skänka fem procent av intäkterna från julhandeln till Barndiabetesfonden.

– Ja, vi har bestämt oss för att bidra med det vi kan från våra nystartade butiker. Vi kommer att skänka fem procent av vår nettoförsäljning under hela december till Barndiabetesfonden. Dessutom bidrar vi själva med 1 000 kronor i startinsats för vår insamling.

Anja Siltberg vill även utmana andra företagare, inte bara i Kalmar, att bidra med en del av sin omsättning under julhandeln i kampen mot diabetes.

– Vi måste alla hjälpas åt att försöka stoppa den här sjukdomen. Jag önskar att inga fler barn ska behöva uppleva vad jag har gått igenom.

– Nu hoppas jag att många andra hänger på.

I dag, den 14 november, uppmärksammas Världsdiabetesdagen, med bland annat en stor, direktsänd insamlingsgala i TV3 med Peter Jihde som programledare. Syftet är att samla in pengar till diabetesforskning.

– Världsdiabetesdagen har uppmärksammats alldeles för lite under alla år sedan den grundades 1991. Man har nästan inte märkt av den alls. Men i år är det annorlunda. Och i år ska jag också vara med och göra vad jag kan för att bidra till en lösning för alla oss diabetiker, säger Anja Siltberg.

Nu hoppas hon på att hon och hennes man ska få mer än vanligt att göra på lagret under tiden fram till den sista december.

– Jag skulle kunna packa strumpor och våra andra produkter dygnet runt om så krävs, säger hon.

Fakta

Världsdiabetesdagen

Världsdiabetesdagen, eller World Diabetes Day, startades efter ett initiativ av International Diabetes Federation (IDF) och WHO 1991 för att uppmärksamma att diabetes ökar stort i världen. Från och med 2007 är också FN med i arbetet att bekämpa ökningen av sjukdomen.

Den 20 december 2006 antog FN en resolution där diabetes lyftes som ett hot mot den globala hälsan. Unikt - eftersom det är den första icke smittsamma sjukdomen som får den statusen. Genom resolutionen pekar FN på allvaret i den pandemiska utbredningen av sjukdomen i världen och manar nationerna att agera för att öka kunskapen om och bromsa utvecklingen av diabetes.

Att dagen uppmärksammas den 14 november beror på att Frederick Banting är född 14 november, det var han som tillsammans med Charles Best upptäckte insulinet.

Sedan 2007 är den officiella logotypen för Världsdiabetesdagen en blå ring. Bakgrunden till logotypens utseende är att en cirkel i många kulturer betyder liv och hälsa. Den blå färgen reflekterar himlen som sammanför oss alla samt är FN flaggans färg.

Källa: Diabetesförbundet

Visa mer...