Feature

Handla online eller i butik – vad är bäst för miljön?

Konsument Artikeln publicerades
Näthandeln är bra för miljön – förutsett att lastbilarna är fullastade och att leveranserna sker på ett miljöeffektivt sätt. Returerna är dock en miljöbov. Varje år sker omkring tre miljarder returer av kläder inom EU.
Foto: Shutterstock
Näthandeln är bra för miljön – förutsett att lastbilarna är fullastade och att leveranserna sker på ett miljöeffektivt sätt. Returerna är dock en miljöbov. Varje år sker omkring tre miljarder returer av kläder inom EU.

Det är snabbt gjort att ta bilen och åka och handla och det är enkelt att klicka hem varorna online. Men båda alternativen innebär transporter. Hur ska man tänka som konsument för att handla på miljömässigt bästa sätt?

Handla på nätet och få varorna hemtransporterade med lastbil eller ta den egna bilen till shoppingcentrumet för att handla – är det egentligen någon skillnad? Sådana här frågeställningar blir allt vanligare i takt med att människor vill göra bättre konsumtionsval för miljöns skull.

I början av 2010-talet rapporterade nämligen Naturvårdsverket att näthandeln var bra för miljön – förutsett att lastbilarna var fullastade och att leveranserna skedde på ett miljöeffektivt sätt. De senaste åren har näthandeln av matvaror ökat och med den förhoppningen att antalet miljöfarliga personbilsresor till mataffären ska minska.

Men frågan är betydligt mer komplex än så. Det visar en studie som Statens väg- och transportinstitut har gjort tillsammans med Lunds tekniska högskola om effekterna av den ökade näthandeln av mat.

– Problemet är att de flesta som e-handlar mat ändå kör bil till affären men köper andra grejer eller kompletteringshandlar mat. För att e-handeln ska vara effektiv måste man helst ställa bilen för att besparingen inte ska ätas upp, säger VTI:s Malin Henriksson.

Returer miljöbov

Vill man handla på det mest miljövänliga sättet ska man helst gå till fots eller ta cykeln till affären. Men i mindre städer med krympande stadskärnor är utbudet av butiker ofta väldigt begränsat.

– Stadsplaneringen med shoppingcentra utanför stadskärnorna gör det svårt att ta cykeln eller gå. Man till och med uppmanar till att ta bilen genom att erbjuda gratis parkering, säger Malin Henriksson.

Mat som handlas online returneras inte i så hög utsträckning. Det gör däremot andra varugrupper, framför allt kläder. Och ökade returer innebär fler transporter och mer utsläpp.

Sharon Cullinane är professor i hållbar logistik och håller just på att avsluta ett projekt där hon studerat miljöpåverkan av klädreturer. Varje år sker omkring tre miljarder returer av kläder inom EU. Det beror till stor del på att det är svårt att välja rätt storlek och passform online. Därför garderar sig kunderna genom att beställa flera exemplar vid samma köptillfälle för att prova hemma och sedan skicka tillbaka det som inte passar.

Smidiga returer

Precis som att bilåkande uppmuntras av handelsplatserna utanför städerna, uppmuntras onlinekunderna att returnera genom att göra processen både billig och enkel.

– Det tar tre gånger så lång tid att hantera en retur än att hantera ett köp. Returnerade kläder ska packas upp, inspekteras så att de inte är smutsiga eller luktar illa, de måste sedan strykas, packas om och stoppas tillbaka in i systemet så att de kan köpas igen, säger Sharon Cullinane.

Det här kostar mycket att utföra i Sverige, varför varorna skickas till länder där arbetet kan utföras billigare. Sedan transporteras de tillbaka igen. Ett plagg köpt online kan alltså göra en ganska omfattande internationell turné, bara genom en enda kunds felköp.

– Ett sätt att komma runt det vore om e-handlarna erbjöd bättre sätt att avgöra om kläderna passar innan man beställer, säger Sharon Cullinane.

Planera bort bilen

Transporterna är och förblir ett problem. Ett sätt att mildra de som kommer av e-handel skulle kunna vara leveransboxar i närområdet eller samkörning av leveranser mellan företag i stället för att många lastbilar ska vara ute och köra samtidigt.

Men främst är detta ett problem som samhället måste lösa, menar både Malin Henriksson och Sharon Cullinane. Till exempel med en stadsplanering som bygger ut kollektivtrafiken och placerar affärer närmare människors hem.

Malin Henriksson:

– Gör det möjligt att planera bort bilen i stort. Gör det svårare att använda bilen och lättare att få hem varorna.

Tips

Så kan du tänka när du handlar

🛍️ Gå till fots, cykla eller ta kollektivtrafik till affären när du kan.

🛍️ Om nu handlar online, välj bort snabbleverans.

🛍️ När du ska handla kläder på nätet, försök få hjälp att hitta rätt storlek. På en del sajter finns möjligheten att fylla i längd, vikt och kroppsform.

🛍️ Tänk efter ett varv till när du ska handla: Behöver jag verkligen det här eller kan jag avstå?

Visa mer...