Insändare & Debatt

Filosofi förbättrar tillvaron

"Skolan i Aten", Rafaels fresk i Vatikanpqlatset i Rom, var klar 1511. Den är ett grupporträtt över antikens grekiska filosofer. I mitten, med högra pekfingret mot skyn, går Platon, och vid hans sida, går den mer jordnära Aristoteles och pekar nedåt. På torsdagskvällen uppmärksammas Filosofins dag bland annat på Byteatern i Kalmar.
"Skolan i Aten", Rafaels fresk i Vatikanpqlatset i Rom, var klar 1511. Den är ett grupporträtt över antikens grekiska filosofer. I mitten, med högra pekfingret mot skyn, går Platon, och vid hans sida, går den mer jordnära Aristoteles och pekar nedåt. På torsdagskvällen uppmärksammas Filosofins dag bland annat på Byteatern i Kalmar.

I dag den 20 november är det Filosofins dag. Den instiftades av Unesco 2005 och infaller den tredje torsdagen i november varje år.

Filosofi, grekiska för kärleken till kunskap, handlar om att kritiskt utforska de grundläggande frågorna i livet. Vad är sanning? Vad gör en handling värdefull? Vilket värde har en människa? Vad skiljer oss från djuren? Vad är det för skillnad på vrede och hat?

Unescos syfte med Filosofins dag är att uppmärksamma filosofin som verktyg för att förbättra en ömsesidig förnuftsbaserad dialog med analys, argument och motargument. Man är övertygad om att ju fler människor som tillägnar sig de filosofiska verktygen, desto bättre blir förutsättningarna för tolerans, fredlig konfliktlösning och för att i samarbete lösa de stora utmaningar mänskligheten står inför: ett långsiktigt hållbart globalt samhälle med tanke på naturresurser, vatten, miljö, klimat och rättvis fördelning. Unesco betonar speciellt betydelsen av att unga människor under sin skoltid får hjälp att lära sig hantera de filosofiska verktygen på ett kreativt sätt.

Runt om i världen anordnas i dag filosofiska seminarier. Årets tema är ”Social Transformations and Intercultural Dialogue”. Unescos överordnade officiella uppdrag är att skapa demokrati och fred genom utbildning och dialog. Perspektivet är globalt.

Det finns studier som visar att en timmes filosoferande i veckan på grundskolenivå redan efter ett år förbättrar skolresultaten generellt, minskar mobbning och skapar en öppnare och mer kreativ skolmiljö. Det handlar bland annat om att lära sig hitta argument för sin ståndpunkt, att kunna lyssna till andras argument och hitta motargument.

Utbildningsinsatsen är låg, de lärare som höll i detta hade endast fått två dagars utbildning inriktad på filosoferande med barn. Ungdomar behöver tankeredskap som hjälper dem att ställa frågorna om sant och falskt. Det har aldrig varit så lätt att sprida viktig information och kunskap som i dagens globala informationssamhälle. Det är ett hisnande framsteg. Samtidigt har det aldrig varit lika lätt att blixtsnabbt sprida falska rykten, manipulerad information, konspirationsteorier och bedrägerier som kan ställa till stor skada. Därför är det viktigare än någonsin att ungdomar från tidig ålder får hjälp att utveckla ett tankeredskap för att ifrågasätta och kritisera.

Läroplanen för grundskolan, LP11, behandlar detta. Det är ”nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ". Men i långt ifrån alla ämnen ger läroplanen lärarna något konkret exempel på hur detta ska göras.

Humanisterna är en livsåskådningsorganisation som bejakar kritiskt tänkande och det filosofiska samtalet. Vi tycker att det är särskilt viktigt för våra unga. Ungdomar överöses i dag med budskap via media och internet. När Facebook-forum för exempelvis kolloidalt silver samlar tiotusentals icke kritiskt tänkande människor signalerar detta ett utbildningsbehov. I Unescos anda uppmuntrar Humanisterna Kalmar införandet av en lektionstimma filosoferande i veckan från årskurs ett i samtliga grundskolor i Kalmar län.

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.