Insändare & Debatt

Körkortsfusk förödande för säkerheten i trafiken

Insändare & Debatt
Fusket med falska körkort och förarkort finns även i Sverige. Risken för olyckor ökar avsevärt när långtradare körs av uttröttade, outbildade chaufförer. (Olyckan på bilden hade andra orsaker).
Foto:

I Sverige har det under den senaste tiden uppmärksammats flera fall av fusk med körkort och förarkort.

Artikeln publicerades 9 november 2014.

Risken för allvarliga olyckor är uppenbar när uttröttade förare utan grundläggande kompetens framför fordonskombinationer, som kan vara 40 ton tunga eller mer. De trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på stort allvar. Konsekvenserna av det allvarliga fusket med körkortsbehörigheter och förarkort är lätta att förstå.

Handeln med falska körkort och förarkort sker helt öppet på internet och konsekvenserna av detta blir plågsamt tydliga vid en trafikolycka. Det finns exempel på att förare kört flera hundra mil utan lagstadgad vila. Att köra så länge och så långt går med ”hjälp” av en uppsättning med flera olika förarkort och identiteter. Vi vet att problemet nu även finns på svensk mark, och de trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på stort allvar. Vem av er vill möta ett tungt fordon ute på vägen, med en uttröttad förare som dessutom helt saknar relevant utbildning och behörighet?

Detta är följaktligen ingen engångsföreteelse. Du kan på webbsidor köpa ett körkort för att köra tung lastbil, utan någon som helst utbildning, för runt 80 euro. Kostnaden för en sådan uppsättning av körkort och förarkort kostar alltså mindre än vad en kurs i yrkeskompetensbevis, YKB, kostar för en förare i ett seriöst åkeri.

Sveriges Åkeriföretags medlemmar tar trafiksäkerhet på stort allvar, och ser det som en hederssak att ha chaufförer som kör både miljösmart och trafiksäkert. Genom stora och smarta satsningar på trafiksäkerhetsarbete har Sverige de senaste 40 åren radikalt kunnat minska antalet omkomna och allvarligt skadade i trafiken, och ligger i den absoluta världstoppen. Arbetet med att anpassa trafikmiljöer och att utbilda sker kontinuerligt. Men varför finns det ingen tydligt ansvarig myndighet för kontrollen av trafiksäkerhetsarbetet i Sverige? Vi är starkt kritiska till detta och vill se en ordentlig satsning på trafikpoliser med kompetens inom tung trafik. Vi vill se en myndighet uttalat få uppdraget att värna trafiksäkerheten. Vi vill att åtgärderna som följs av att avslöjas med ett hemsnickrat körkort är rejält kännbara, och att dessa åtgärder verkställs direkt och på plats.

Sverige har på papperet gått från 1500 till knappt 500 trafikpoliser de senaste 20 åren, i praktiken är de betydligt färre. Om polisen inte hinner säkerställa rätt körkortsbehörigheter, rätt tillstånd, rätt certifikat och rätt förarkort i färdskrivaren - då har vi en utomordentligt allvarlig situation på våra vägar.

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.