Insändare & Debatt

Tänk om lastbilarna skulle stanna för gott

Thomas Hammarström, Regionchef Sveriges Åkeriföretag Småland/Öland
Just nu parkerar lastbilschaufförerna sina bilar en kvart klockan tolv varje dag i protest mot reglerna för svenska och utländska åkare.
Foto:

Vi går nu in i den period under året som är mest intensiv för godstransporter. Sedan en vecka tillbaka parkerar mängder med chaufförer sina lastbilar en kvart varje gång klockan slår tolv.

Detta påverkar kanske inte dig mer än att du kanske byter fil på vägen där du färdas. Men vad händer om lastbilen inte rullar alls, om ingen finns att köra den? Vad sker i vardagen om lastbilstransporter inte blir utförda?

Idag är transportslagen beroende av varandra – ett större stopp i det ena påverkar det andra. Lastbilstransporter idag är så invävda i alla verksamheter, att utan dem får vi svårt att få samhället att fungera. Lastbilstransporter är verkligen samhällets blodomlopp.

Vad händer om lastbilen inte rullar, om ingen finns att köra den? Hur påverkar det din vardag? Redan första dagen utan lastbilar får du ingen tidning till morgonkaffet. Brev och paket kan inte skickas. Färskvaror i livsmedelsbutiker tar slut. Vård, skolor, barnomsorg får ingen mat och barnen skickas hem. Industrier tvingas stänga - de bygger på kontinuerliga leveranser av material. Dessutom måste personalen ta hand om sina hemskickade barn. Allt eftersom dagarna går ökar bristen på det som du och din arbetsplats - ja, hela samhället - behöver. Livsviktiga samhällsfunktioner som sjukvård, vatten- och livsmedelsförsörjning påverkas mycket allvarligt inom loppet av några dagar.

Julen står för dörren och många har redan börjat göra sina julklappsinköp. Allt fler handlar på internet, en ökning med 6 procent förutspås i en undersökning nyligen presenterad. Samma undersökning visar att konsumenterna själva uppskattar sin e-shopping av julklappar till 4,3 miljarder kronor i år. Dessa varor fraktas i lastbil. Både till lager, till butik och hem till dig.

Sedan en dryg vecka tillbaka parkerar mängder med chaufförer sina lastbilar en kvart, varje gång klockan slår tolv. En solidarisk aktion för att visa på en situation som inte är hållbar. Det handlar om att de som utför arbetet ska ha vettiga förutsättningar. Det handlar om att de kontroller som görs av åkeriföretagen (och det görs många!) ska vara rimliga och rättvisa. Det handlar om att alla ska vara lika inför lagen. Det handlar om överlevnad för en hel bransch, vårt samhälles blodomlopp. Detta är vår önskelista; en hållbar situation för alla oss som arbetar med godstransporter.

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.