Insändare

Äntligen tillåts tyngre lastbilar i Kalmar län

Insändare ,
Moderaterna gläds åt att upp till 74 ton tunga lastbilar nu ska få trafikera länets vägar.
Foto:

Vägnätet i Kalmar län kommer inom kort att öppnas för tyngre lastbilar på upp till 74 ton. Det innebär att vägtransporterna både blir billigare och mer klimatsmarta.

Artikeln publicerades 15 juni 2017.

Moderaterna har drivit frågan om tyngre lastbilar länge och vi är nöjda över att en majoritet i Sveriges riksdag nu håller med oss. Vi förväntar oss även att regeringen följer riksdagens vilja.

Redan för fyra år sedan öppnade Finland hela sitt vägnät för tyngre lastbilar. Det har givit goda resultat och har stärkt den finländska skogsindustrins konkurrenskraft. Att Sverige nu följer efter är helt nödvändigt för att säkra jobb och tillväxt.

I Kalmar län skapar skogsindustrin flera tusen jobb. Genom att sänka transportkostnaderna för en viktig industri stärks konkurrenskraften samtidigt som fler jobb kan växa till. Moderaterna kommer alltid att prioritera jobben i Sverige. Därför för vi konsekvent en politik för att förbättra företagsklimatet i hela landet. Det behövs för att nå vårt ambitiösa mål om en halv miljon nya jobb fram till år 2025.

Trots att tyngre lastbilar både stärker svensk konkurrenskraft och minskar utsläppen från vägtrafiken har reformen motarbetats av regeringen. Störst har motståndet varit inom Miljöpartiet som konsekvent motarbetar alla typer av vägtransporter. Detta trots att studier visar att bränsleförbrukningen minskar med tio procent per ton med tyngre lastbilar. Miljöpartiets inflytande över svensk transportpolitik är skadligt.

Regeringens motstånd mot tyngre lastbilar är bara ett i raden av exempel på dålig rödgrön politik. Flygskatten, kilometerskatten och höjningen av bensin- och dieselskatten slår direkt mot människor utanför storstäderna. Därför vill Moderaterna byta ut den här regeringen så fort som möjligt.

Sverige kommer att behöva alla transportslag under en överskådlig framtid. Järnvägen går inte till varje gård, fabrik eller matbutik. Lastbilarna behövs för att knyta samman hela landet. Genom att tillåta tyngre lastbilar kommer transporterna i Sverige att effektiviseras. Det ser Moderaterna positivt på.

Jan R Andersson (M)

Riksdagsledamot, Kalmar

Jessica Rosencrantz (M)

Vice ordförande i trafikutskottet

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.