Insändare

Öppen flygplats – utan trafikflyglinje

Insändare ,

Svar på Ulf Åmans inlägg.

Så här är det Ulf Åman: Att Oskarshamn ska fortsätta ha en öppen flygplats är inte – jag upprepar – är inte lika med att behöva starta upp en egen trafikflyglinje. Även om summan 200 miljoner kronor är ett diskussionsämne i sig, blir den inte relevant då.

Sedan undrar jag om Ulf Åman vet hur flygplatsens status är idag? Får man starta och landa, det vill säga är flygplatsens tillstånd redan upphävda? Jag skulle inte tro att så är fallet, då är alltså den kostnaden för att ”starta upp” igen noll kr kronor. Vi vill ha kvar samma banlängd, då blir således kostnaden för banförlängning noll kronor.

Men som sagt en trafikflyglinje och en flygplats är inte samma sak. När, om och varför kan vi inte börja enas om detta snart? Trodde ni verkligen inte att de skulle bli så här när det minst sagt halvluddiga underlaget till det snabba beslutet togs. Ska jag vara riktigt ärlig känner jag inte igen mig på några av de punkter du nämner varför vi vill ha kvar flygplatsen. Är dessa fabricerade? En flygplats har ett mervärde även utan linjeflyg. Finns faktiskt flera olika typer av flygplan och Oskarshamns flygplats är trafikerad av dessa. Fråga till exempel flygklubben, vilket värde Oskarshamns flygplats har.

Johan Danielsson

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.