Allt fler obetalda app-parkeringar hamnar hos Kronofogden

Kalmar län Artikeln publicerades
Jessica Andersson betalar parkeringsavgiften utanför Baronen.
Foto: Agnes Aronsson
Jessica Andersson betalar parkeringsavgiften utanför Baronen.

Det blir allt vanligare att betala sin parkering med en app. Det kan både underlätta och försvåra för kunderna, något som SVT Nyheter först rapporterade om.

I de flesta parkeringsappar går det att lägga in sina kontokortsuppgifter, vilket gör att pengarna dras automatiskt. En del appar är däremot förinställda på att kunden handlar på faktura. Problematiken i det hela är att en del fakturamejl från företagen hamnar i skräpkorgen, och folk missar då att betala fakturorna för att de helt enkelt inte sett dem. Allt fler ärenden går till Kronofogden. Johan Krantz, analytiker på Kronofogden, säger till SVT Nyheter att det beror på en ökning av den här typen av app-tjänster.

Jessica Andersson är i full färd med att betala parkeringsavgiften vid Baronen i Kalmar. Hon hade ingen tanke på att fakturorna kunde hamna i fel inkorg.

– Jag laddade ner en app när jag betalade parkering vid sjukhuset och det var ju smidigt för då kan man välja att starta och avsluta sin parkering när man ville. Men sedan fick mannen hem en faktura med extra fakturaavgift och det ville vi ju inte ha, så nu betalar jag oftast med kort igen, berättar hon.

Bland de tre största parkeringsföretagen i Kalmar län med ärenden hos Kronofogden har antalet ärenden ökat de senaste åren. År 2016 var det totalt 276 stycken, men det har nu ökat till 422 ärenden fram till september i år. Det visar siffror från Kronofogden.

Statistiken visar även en ökning på riksnivå, från 15 773 ärenden under 2016 till 23 061 ärenden från januari till september 2019.

Kalmar kommun har ett samarbete med Mobill Scandinavia AB som däremot inte har några ärenden om betalningsföreläggande hos Kronofogden, varken i Kalmar län eller på riksnivå.

– Jag använder själv appen själv. Det är väldigt behändigt att ha den om man väljer att lägga till sitt kort för då slipper man extra fakturaavgifter eller att gå till automaten. Pengarna dras direkt, säger Anders Stridarv, trafiktekniker vid Kalmar kommun.

Mobills skylt visar hur kunderna ska betala med app eller sms.
Foto: Agnes Aronsson
Mobills skylt visar hur kunderna ska betala med app eller sms.

Avtalet mellan kommunen och Mobill skrevs 2008 eftersom var det enda företaget som på den tiden kunde hantera kommunens behov av digital boendeparkering. De hade även en betallösning med sms och på senare tid har det också införts app-parkering.

– Vi har ett nära samarbete med Mobill och har absolut inte haft några problem med dem. Det har fungerat jättebra, säger Anders Stridarv.

Att det blir mer och mer populärt att betala med app är något som han märkt av. Allt färre betalar med mynt eller med bensinkort.

2018 fick kommunen 2 993 617 kronor från Mobill för app, sms eller boendeparkering. Fram till oktober i år har kommunens inkomst från Mobill uppgått till 4 050 977 kronor - det vill säga en inkomstökning med drygt en miljon. Mobill tar enligt avtalet 18 procent i arvode för parkeringsavgifterna.

– 2018 hade Mobill procentuellt sett en sjundedel av alla biljettköp medan de är uppe på en femtedel nu 2019, rent intäktsmässigt, säger Anders Stridarv.

I Kalmar län är det Q-park som har flest ärenden bland parkeringsföretagen hos Kronofogden. 2016 hade Q-park 180 ärenden, jämfört med under 2019, då de än så länge haft 246 ärenden hos Kronofogden. Även statistiken för företaget Intelon AB (SMS Park) ökat, då de hade 76 ärenden hos kronofogden 2016. Under 2019 har de däremot haft 152 ärenden.