Årets sista konbana för fartälskare

Kalmar Artikeln publicerades
Dennis Håkansson i sin Renault Alpino tar en kurva på Kalmar Sportvagnsklubbs sista konbana för året.
Foto: Anton Hansson
Dennis Håkansson i sin Renault Alpino tar en kurva på Kalmar Sportvagnsklubbs sista konbana för året.

Kalmar Sportvagnsklubb anordnade under lördagen årets sista konbanekörning. Fordon av alla möjliga sorter for runt på startbanan vid flygplatsen.

Kör mot flygplatsen, sväng av mot SYAB:s trafikcenter, följ staketet ner mot flygrakan – där finns vi. En viss tveksamhet infann sig då undertecknad körde längs staketet, bredvid den aktiva landningsbanan på flygplatsen där ett stort flygplan taxade ut. Kan detta verkligen stämma?

Kort därefter ser jag över fältet en röd bil som kör betydligt fortare än vad den borde gjort om det var en vanlig landsväg. Jag tycker mig se någon iförd reflexväst där den röda bilen kör förbi. Det måste vara rätt.

Väl framme möts jag av en smaragdgrön bil som kommer mot mig i hisnande hastighet. Den har precis kört färdigt konbanan och ska ställa sig i kö för att köra igen. Senare får jag reda på att det sitter en motorcykelmotor i bilen. Inte undra på att den lät så mycket.

Vid startlinjen står en silvrig Mazda Miata MX-5, ivrig att ge sig iväg. Den får vänta tills konerna har ställts tillbaka av funktionärerna ute på banan och tidtagarna är redo.

Ingvar Petersson är funktionär och sätter upp koner som körts ner ute på banan.
Foto: Anton Hansson
Ingvar Petersson är funktionär och sätter upp koner som körts ner ute på banan.

– Vi är tre eller fyra som tar tiden samtidigt, sen tar vi ett genomsnitt. Det finns digital utrustning men den är ganska förbjuden här ute vid flyget, säger Mattias Silfverling från sportvagnsklubben.

Konbanekörningen är öppen för alla typer av bilar. Det som krävs är en licens som innefattar försäkring, den kan man fixa på plats, samt en hjälm. Därefter är det bara att köra.

– Det är ett spretigt bilinnehav här ute. Den gemensamma nämnare är att vi tycker det är roligt att gasa under ordnade former. Alla kan vara med, oavsett om man har en snabb, dyr eller billig bil, säger Dennis Håkansson som varit medlem i klubben i omkring fem år.

Och spretigt är det sannerligen. Undertecknad, som har ett tämligen begränsat motorintresse, kan ändå urskilja såväl Porsche som Pontiac och Volvo 850. Därutöver finns Dennis Håkanssons Renault Alpino, den gröna bilen med motorcykelmotor och ett blått fordon som påminner om ett mellanting mellan en gokart och en dune buggy.

– Det är en jätterolig gemenskap eftersom alla kör efter egen plånbok. Här är allt från Ferrari till gammelbilar, säger Dennis Håkansson.

Kort därefter erbjuder sig Mattias Silfverling mig att åka med ett varv i hans Fiat Barchetta. Sagt och gjort. Det går fort och däcken slirar. De skålade racingsätena som kändes överdrivet trånga initialt får sin förklaring i de snäva svängarna.

Östra Smålands reporter och Mattias Silfverling redo att köra ett varv i Mattias Fiat Branchetta.
Foto: Anton Hansson
Östra Smålands reporter och Mattias Silfverling redo att köra ett varv i Mattias Fiat Branchetta.

Mörka moln drar in och avrundar årets sista konbanekörning. Men det avslutar inte året för entusiaster i Kalmar Sportvagnsklubb, som för övrigt firar 50 år i år, något som firas i oktober.

– Nu blir det att pilla på bilarna så att vi kan köra sönder dem igen nästa år, skrattar Mattias Silfverling.