Avgår efter uttalande om Donald Trump

Donald Trump.
Foto:David J. Phillip/TT
Donald Trump.

Efter Östra Smålands avslöjande: Roland Petersson (S) ger nu upp politiken, som en följd av uttalandet om att någon borde skjuta Donald Trump.

– Efter mitt klavertramp på Facebook, finns en risk att jag blir en belastning för Socialdemokraterna i Kalmar. Detta vill jag inte och väljer därför att lämna samtliga mina uppdrag jag har för partiet, skriver han i ett brev till partikollegorna Karin Abrahamsson, Roger Holmberg, Johan Persson, Mattias Adolfson och Elisabeth Gustavsson.

Det var i söndags som S-politikern i Södermöre Roland Petersson gjorde sitt första inlägg på Facebook.

”Jag har trott att Donald Trump skulle lugna ner sig när han blev president. Men ack så fel jag hade. Jag överträffar mina värsta farhågor!!! Kan ingen d-l skjuta honom?”

Efter någon timme hade han tagit bort inlägget.

– Det är bra att han tagit bort det. Man kan naturligtvis ha många synpunkter på president Trump och annat här i livet men aldrig uppmana till våld. Det är helt oacceptabelt, sa kommunalrådet Johan Persson till Östra Småland under söndagen.

– Inlägget är inte bara olämpligt, det är idiotiskt. Man får självklart inte skriva sådant. Det är ytterst olämpligt och väldigt dumt. Man måste lära sig att skilja på sak och person. Man kan tycka att någon har tokiga åsikter, men att ens tänka tanken på våld är helt fel, förklarade Roger Holmberg, ordförande för Socialdemokraterna i Kalmar.

– Jag blev så förbannad när jag tänkte på klimatfrågorna. Han riskerar hela jordens framtid. När vi äntligen fått världen att börja gå åt rätt håll börjar ha nya oljeborrningar och kolbrytningar. Men jag håller med om att det var idiotiskt. Det här var mitt första inlägg, och nu har jag tagit bort det, förklarade han för Östra Småland under söndagen.

Roland Petersson väntade inte länge innan han sedan klev åt sidan. Under måndagsförmiddagen avgick han.

– Jag har gjort misstaget och betalar nu priset för det! Tack för en lång och härlig resa tillsammans, skriver han till partikollegorna.

Roland Petersson var ledamot i samhällsbyggnadsnämnden samt ersättare i Södermöre kommundelsnämnd och fullmäktige.