Barometern slutar med sitt nyårsfyrverkeri

Kalmar/Oskarshamn Artikeln publicerades
Barometern-OT:s fyrverkerier brukar locka tusentals personer på nyårsafton.
Foto: Anders Johansson
Barometern-OT:s fyrverkerier brukar locka tusentals personer på nyårsafton.

Årets nyårsfyrverkeri blir det sista som tidningen Barometern-OT anordnar.

– Vi har funderat i flera år på om vi ska fortsätta och nu känner vi inte att ett fyrverkeri är det som ska prioriteras i verksamheten, säger Mikael Larsson Ek som är marknadsområdeschef på Gota Media.

Fyrverkeriet som anordnas i Kalmar och i Oskarshamn klockan 17.00 på nyårsafton har blivit en tradition.

– Det första hade vi 1990 inför tidningens 150 årsjubileum 1991.

Mikael Larsson Ek är marknadsområdeschef för Gota Media. Det innebär bland annat att han är ekonomiskt ansvarig för Barometern-OT.
Foto: Lotta Zaar
Mikael Larsson Ek är marknadsområdeschef för Gota Media. Det innebär bland annat att han är ekonomiskt ansvarig för Barometern-OT.

Mikael Larsson Ek berättar att det är flera faktorer som ligger bakom beslutet.

– Vår bransch har förändrats väldigt mycket de senaste åren och vi har beslutat att använda pengarna till annat framöver. Kvaliteten på fyrverkeriet har varit densamma och det har inte blivit billigare, det är en faktor. Det är inte alla som älskar fyrverkerier. Vi vet att kritiken finns, vi får den varje år.

I norra länet står Oskarshamns-Tidningen som avsändare för fyrverkeriet.
Foto: Mikael Algotsson
I norra länet står Oskarshamns-Tidningen som avsändare för fyrverkeriet.

Varför slutar ni inte redan i år?

– Det är rimligt att tala om i god tid att vi slutar med traditionen. Vi tycker i grunden att det är bra att det finns ett fyrverkeri och nu lämnar vi över stafettpinnen, om någon vill ta upp den har de ett år på sig. Det finns privata fyrverkerier på andra orter som Nybro och Bergkvara. Vi kan tänka oss att vara med på ett hörn, men inte längre göra det i egen regi.

Var det ett lätt beslut?

– Nej, vi har funderat länge och i år bestämde vi oss för att det nog blir sista året. I grunden handlar det om hur vi kan göra andra saker för läsarna.

Vad kostar fyrverkeriet?

– Det kostar pengar. Hittills har vi ansett att det varit värt det, men nu är det en pressad tidningsbransch.

Betyder det här att det går dåligt för Barometern?

– Nej, vi väljer att prioritera andra saker som fler läsaraktiviteter.

Mikael Larsson Ek uppskattar att mer än 10 000 personer brukar se fyrverkerierna.

– Det är många som tittar både i Kalmar och Oskarshamn.

Ett argument för det stora fyrverkeriet har varit att det minskar annat smällande.

– Privat är det svårt att slå den här typen av fyrverkeri och det finns de som hävdar att andra skjutit mindre. Det gäller i alla fall mig själv. Jag har i stort sett inte skjutit något annat alls.

Här är en plusartikel om trenden med ljusshower istället för fyrverkerier.