Bilfantaster samlades under en lokal träff

Öland Artikeln publicerades
Bilen har tidigare varit en tävlingsbil och gick i 160 kilometer i timmen vilket var otroligt fort på 20-talet.
Foto: Ida Andersson
Bilen har tidigare varit en tävlingsbil och gick i 160 kilometer i timmen vilket var otroligt fort på 20-talet.

Under lördagen hade Rolls-Royce Enthusiasts Club (RREC) en lokal träff. Först samlades bilfantasterna hos Rune Johansson på Tveta Gård för att fika och därefter i samlad trupp köra kortege till Kläckeberga.

Rolls-Royce Enthusiasts Club brukar ha två träffar varje år berättar Rune Johansson. Då besöker de sevärdheter och roliga miljöer. 2011 flyttade Rune till Öland och sedan dess har det varit tradition att ses hemma hos honom på Tveta Gård för att samla alla bilentusiaster och fika innan avfärd. Lördagens färd gick till Kläckeberga.

Rune Johansson körde en Rolls-Royce från 1975. Bilen har bara tidigare haft en ägare, Henry Ronson. Hans familj är en av Englands rikaste.
Rune Johansson körde en Rolls-Royce från 1975. Bilen har bara tidigare haft en ägare, Henry Ronson. Hans familj är en av Englands rikaste.

Väl framme vid Kläckeberga väntades en guidad tur och lunch inne i Riddarsalen. Trots att det var en lokal träff var Hans Örling, som sitter med i styrelsen för RREC från Stockholm på plats. Han känner Rune Johansson och brukar åka och besöka andra mindre klubbar och passade på att vara med under den här träffen. Han äger annars en Rolls-Royce som han skulle kört, men den bilen servas i England och kommer tillbaka till Sverige i oktober. Därför körde han i dag istället en Daimler Double Six från 1997, en V12:a.

Hans Örling såg fram emot att äta få träffa människor med samma intresse som honom och äta god mat inne i Riddarsalen.
Foto: Ida Andersson
Hans Örling såg fram emot att äta få träffa människor med samma intresse som honom och äta god mat inne i Riddarsalen.

Den äldsta bilen på plats var en Bently från 1926. Den här bilen är troligtvis mer värd än alla de andra bilarna tillsammans.

Kjell Lind som är ägaren av bilen har alltid varit förtjust i gamla bilar och hållit på med det här i 40 år. Han förklarar att när den här bilen kom till på 20-talet var den klart den bästa bilen som fanns. Både tekniskt och tävlingsmässigt sätt.

Eftersom att bilen inte har någon glasruta framtill är det viktigt att köra med glasögon så man inte får insekter i ansiktet.
Foto: Ida Andersson
Eftersom att bilen inte har någon glasruta framtill är det viktigt att köra med glasögon så man inte får insekter i ansiktet.

När bilen byggdes användes samma teknik som när man bygger flygplan. Till exempel så har bilen dubbla tändsystem. Tanken bakom det är att om något skulle gå sönder eller fallera så tar den andra delen över.

– Bilen ska aldrig kunna stanna på grund av något sånt, säger Kjell Lind.

Bilen har tidigare varit en stor tävlingsbil och har bland annat deltagit i stora tävlingar som Le Mans I Frankrike.

Den är årsmodellen är också en av Ers majestäts favoritbilar. Konungen har ringt och bett Kjell Lind att specifikt ta med den här bilen till Solliden. Kjell hade tänkt åka med en annan bil men efter Kungens önskemål bytte han bil.