Blivande trafiklärare fick löfte från minister

Kalmar län Artikeln publicerades
Infrastrukturminister Tomas Eneroth pratade med både elever och lärare när han besökte SYAB i Kalmar på onsdagen.
Foto: Lotta Zaar
Infrastrukturminister Tomas Eneroth pratade med både elever och lärare när han besökte SYAB i Kalmar på onsdagen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lovade krafttag mot illegala trafikskolor när han besökte SYAB:s trafikcenter. Han fick också med sig önskemål om förbättringar från skolans yrkeslärare.

Trafikskolornas riksförbund har lyft problemet med illegala trafikskolor och när SYAB fick ministerbesök tog läraren Magnus Joelsson upp frågan med Tomas Eneroth.

– Vi jobbar intensivt med det och med att få bort bilmålvakter, svarade infrastrukturministern. Tro mig, det kommer fler åtgärder i närtid. Vi kommer att göra saker som jag ännu inte får berätta.

Han påpekar att CSN-lånen för att ta körkort innehåller krav på skolorna.

– Det är ett sätt att styra eleverna bort från de illegala skolorna.

Den svarta verksamheten kan vara att skolorna använder outbildade lärare, att man assisterar vid fusk med teoriprov eller att man utfärdar falska intyg för en godkänd halkkörning. Den illegala verksamheten leder till osund konkurrens. Ekobrottsmyndigheten har tidigare i sommar beskrivit problemet som allvarligt då det finns misstankar om att svarta trafikskolor kan kopplas till organiserad brottslighet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Även lärarna som utbildar blivande busschaufförer hade önskemål till ministern.

– Det är en ganska dyr utbildning så statsbidraget får gärna bli större, säger yrkesläraren Michael Johnn.

Yrkesläraren Michael Johnn med ett gäng blivande busschaufförer.
Yrkesläraren Michael Johnn med ett gäng blivande busschaufförer.

Det tar 25 veckor att utbilda sig till busschaufför. I kursen finns en praktik där eleven sitter bredvid och åker med en annan busschaufför.

– Praktiken är väldigt lång. Tidigare var det 10-14 dagar, men nu har det utökats till 19 dagar. Det är för lång tid att bara sitta bredvid.

Michael Johnn betonar att praktiken behövs, men gärna i mindre omfattning.

– Det är ett utmärkt sätt att saluföra sig mot bussföretagen.

Läraren Per Elofsson tillägger att det även är krävande för busschaufförerna att ha så många praktikanter.

– De tycker också att det blir lite för mycket.

SYAB får besök av infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Innan Tomas Eneroth själv fick prova på att köra buss så kommenterade han några aktuella frågor.

Vad gör ni för att minska olyckor vid obevakade järnvägsövergångar?

– Vi har gett Trafikverket i uppdrag att öka tempot i att få färre obevakade övergångar. De har även andra insatser på gång för att minska olyckorna som sänkt hastighet. Det här är en väldigt viktig fråga för mig och jag kan inte acceptera utvecklingen med ökade olyckor.

När kommer satsningar på E22:an i Kalmar län?

– Vi gör redan nu förbättringar, men de ligger mer åt Blekingehållet till.

Vad säger du om järnvägstrafiken på Stångådalsbanan där tågen förbrukar mycket diesel?

– Vi måste se till att vi har ett klimatsmart tågresande. Sakta men säkert kommer dieselloken att bytas ut mot elektrifierade.