Då stör sig grannar allra mest på varandra

Kalmar/Sverige Artikeln publicerades
I december månad kommer det in flest klagomål från grannar.
Foto: Nina Varumo / SvD / TT
I december månad kommer det in flest klagomål från grannar.

Runt juletid störs vi som mest av våra grannar. Det visar en ny undersökning som Sveriges BostadsrättsCentrum, SBC, tagit fram med hjälp av statistik från Störningsjouren.

– Anmälningar om störningar ökar runt jul och nyår och detta mönster upprepas varje år. Folk firar och festar hemma med mycket släkt och vänner, vilket leder till att många grannar störs. Om man tittar längre bak i tiden ser vi också ett mönster där störningarna ökar i mars när allt fler börjar röra sig utomhus för att fira in våren, säger Paul Head, vd på Svenska Störningsjouren AB, i ett pressmeddelande.

– Störningar är inget stort problem för oss. Men blir man störd så kan man ringa in till oss, efter kontorstid har vi en störningsjourverksamhet som tar emot samtalen och som åker ut vid behov. Detta får vi som hyresvärdar alltid meddelande om och diskuterar på våra morgonmöten, säger Johan Frick, regionchef på CA Fastigheter i Kalmar.

Man ska aldrig behöva vänja sig vid störningar, men det är viktigt att veta att störningar till en viss grad måste accepteras. Om störningarna förvärras är det dock upp till styrelsen eller hyresvärden att rycka in.

– Det finns inget i hyreslagen som riktigt beskriver vad man ska behöva stå ut med och vad som inte är okej. Men den generella regeln är ju att man ska dämpa sig efter klockan 22 till och med klockan 07, säger han.

Enligt bostadsrättslagen ska styrelsen ge den störande bostadsrättshavaren en tillsägelse och se till att störningarna omedelbart upphör. De ska också underrätta socialnämnden i kommunen.

– Det är ärendets art som avgör vad påföljden blir. Det beror precis på vad störningen har handlat om. Om det är väldigt sent på kvällen eller tidigt på morgonen och vilken typ av störning, till exempel hög musik eller högljutt prat och så vidare. Men vi följer hyreslagen och vi vidtar alltid åtgärder utifrån ärendets art, säger Johan Frick.

Topplista:

Då sker flest utryckningar från Störningsjouren

1. December 11,4 procent

2. November 9,7 procent

3. Mars 9,6 procent

4. Juli 9,5 procent

5. Januari 9,1 procent

Visa mer...