Den lilla resebutiken som är proffs på tågresor utomlands

Kalmar ,
Ivar Karlsson driver Centralens resebutik tillsammans med Mia Petersson. Allt fler har upptäckt resebutiken i Kalmar som är experter på utrikes tågresor.
Foto: Karin Asmundsson
Ivar Karlsson driver Centralens resebutik tillsammans med Mia Petersson. Allt fler har upptäckt resebutiken i Kalmar som är experter på utrikes tågresor.

Förra året såldes dubbelt så många utrikes tågresor jämfört med 2017.

– I januari hade vi en fyrdubbling jämfört med förra året. Det går rakt upp, pekar Ivar Karlsson mot taket.

– Det ökar med kubiken, och vi satt inte och rullade tummarna förra året. Jag vet inte vart vi är på väg. Jag tror att vi gör ett någorlunda hederligt jobb och vi har ett hyfsat rykte i sociala medier. Vi är hyggligt billiga och tar inte ut några ohemula priser.

Han tror att det är klimatdebatten som gör att intresset för tågresande exploderat.

– Om vi ska kunna uppfylla Parisavtalet måste vi ändra vårt resande. Och det kommer att bli ännu bättre. DB, Deutche Bahn, kör bara på grön el, och färjorna mellan Rödby och Puttgarden har bytt ut dieseln mot miljövänligare alternativ. Hela kedjan gör att tåget ofta bara har en tjugondel av flygets utsläpp.

Ivar har jobbat med järnvägar och tåg i hela sitt liv. Fem år efter att han egentligen gått i pension driver han den framgångsrika Centralens Resebutik, inrymd i stationen i Kalmar, som hjälper resenärer från hela landet att boka utrikes tågbiljetter.

– Vi har ingen marknadsföring, men lite draghjälp har vi fått av Björn Ferry som bokar allt genom oss och kallar oss för ”den grymma resebyrån i Kalmar”.

Björn Ferry, som både vunnit VM-guld och OS-guld i skidskytte är expertkommentator på Sveriges Television. Han är djupt engagerad i klimatfrågan, och har som mål att hela familjen ska vara fossilfri 2025. Därför åker han tåg från hemorten Storuman till tävlingarna i Italien och Slovenien. Resebutiken har också blivit uppmärksammad i riksmedia, bland annat har Dagens Nyheter haft reportage om resebutiken.

Den som vill flyga kan själv enkelt fixa biljetterna. Det är svårare för den som vill resa miljövänligt med tåg, särskilt om man vill boka sittplats eller sovplats, och då kan man få hjälp i Kalmar vilket allt fler upptäckt.

– Grejen med flyg är att det är internationellt. Som tågresenär liftar man i de olika nationella tågsystemen och det är lätt att gå vilse. Tyskarna räknar med att resenären är en man med attachéportfölj som byter på åtta minuter. En vanlig svensk familj med ungar och barnvagnar, måste ha andra parametrar.

2014 la SJ ner sin utrikesförsäljning. En sorglig historia, menar Ivar.

– Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. En gång i tiden var SJ utrikes jättestort. Vi jobbade både för att få ut svenskarna i Europa, och få hit turister från hela världen. Vi hade något som hette Scanrail som gällde i hela Skandinavien och som såldes i alla världsdelar.

Men i Kalmar fortsatte resebutiken att säja på utlandet, och det går bättre och bättre.

98 procent av utrikeskunderna är utsocknes.

– Det är mest Interrail, platsbokningar och anslutningar, både i hela Europa och enstaka land.

Från Kalmar och ut i världen. Det är hos Ivar Karlsson som Björn Ferry bokar alla sina biljetter.
Från Kalmar och ut i världen. Det är hos Ivar Karlsson som Björn Ferry bokar alla sina biljetter.

Det största resmålet är Italien.

– Då kan man åka via Österrike ena vägen och Schweiz andra så passerar man Alperna dagtid och både i Schweiz och Österrike är restaurangvagnarna bra. Och så är det mycket biljetter till Centraleuropa, det gamla Habsburgska riket, till Wien, Budapest och Prag. Det är lite som att åka Orientexpressen.

Ivar Karlsson började sommarjobba för SJ 1965.

– Mest har jag arbetat med utrikes tågtrafik. Jag var med om att utveckla direkttåg till utlandet och biljetter som gjorde det möjligt att fylla dem.

I mitten av 70-talet var det tågluffning som gällde för svenska ungdomar som med ett Interrailkort tog sig runt hela Europa. Idag finns det tio varianter, från en månad till tre månader och med olika priser beroende på hur många dagar man vill resa. Vuxna får ta med två barn under 12 år gratis.

– Det gör att tåget ofta är billigare än flyget. Och vissa sträckor går det fortare med tåg än med flyg, som Paris - Bryssel, en och en halv timme, eller Paris - Amsterdam.

Innan lågprisflyget kom var det tåg som gällde för den som ville resa. Idag gör olika skattesatser att flyget är subventionerat jämfört med tåget, menar han. Samtidigt påpekar han att tåg inte alls behöver vara dyrare än flyg. Det finns mycket rabatter, som interrailkorten där varje vuxen får ta med två barn under tolv år var gratis.

–1944 i Chicagokonventionen när krigsflyget skulle ställas om till civilt skattebefriade man flygbränslet. Så är det fortfarande. Elströmmen till tågen i Tyskland är dyr, och den som skickar ut energi ska ha betalt, och ovanpå det är den en avgift för att ställa om produktionen till vindkraft och så är det moms på 19 procent på det. Man flyger nästan gratis. Men tågtrafiken i Tyskland är som en våt filt.

En annan anledning till att det ibland är billigare att flyga än att ta tåget beror på personalkostnader.

– De järnvägsanställda i Europa i hyfsade löner. Lågprisflyget flygvärdinnor tjänar 6000-7000 kronor i månaden, och ska stå för sina uniformer själva. Jag gillar konkurrens, men det ska vara justa villkor.

Ivar fyller 70 i år, men har inga planer på att trappa ner. 2017, när de tidigare ägarna till resebutiken gick i pension, tog Ivar över tillsammans med Mia Petersson. Resebutiken har tre delar, resecentrum för KLT, vanlig station och så utrikestrafiken.

– Jag jobbar ungefär 80 timmar i veckan, det är ingen förskoning.

Att komma fram på telefon till resebutiken är inte alldeles lätt.

– Telefontiderna är ett inferno. Pratar man i telefon sitter det två eller tre på vänt, man blir lite lätt frustrerad. Det är bättre att mejla.

Just nu arbetar sju personer i resebutiken.

– Egentligen skulle vi behöva ett helt regemente.

Själv åker han tåg, både till barnbarnen i Umeå och ut i Europa.