Dyrare timtaxa men billigare buss

Kalmar Artikeln publicerades

Gratis ärendeparkeringar i stadskärnan och billigare månadskort för bussarna var några av de lösningar som en arbetsgrupp med representanter från kommuner, fastighetsägarna och näringslivet presenterade under fredagen.

Lisa Söderholm, centrumutvecklare i Kalmar City förklarar vad de stora förändringarna blir.
Foto: Isabella Kilvéus
Lisa Söderholm, centrumutvecklare i Kalmar City förklarar vad de stora förändringarna blir.

Lisa Söderholm, centrumutvecklare i Kalmar City och Mattias Adolfson (S) samhällsbyggnadsnämndens ordförande har tillsammans med arbetsgruppen sedan hösten 2017 arbetat fram en handlingsplan för att göra Kalmars stadskärna mer tillgänglig.

– Med mer befolkning och stora arbetsgivare som Linnéuniversitetet och E-hälsomyndigheten i kommunen blir det trängre och trängre i stadskärnan, säger Mattias Adolfson.

På kort sikt, kanske redan under 2019 kan det bli flera större förändringar. Förutom att gratis parkering i stadskärnan en halvtimme med p-skiva ska även lördagarna bli gratis att parkera i tre timmar. Det ska även bli lättare att kombinera att pendla med bil och buss.

– I vår kommun kan vi inte säga att ”alla ska åka buss” eller att ”alla ska åka bil” utan man måste kunna kombinera och göra ett aktivt val själv varje dag, säger Mattias Adolfson.

För att underlätta de dagliga valen ska 30-dagarsbiljetterna för parkering slopas och istället ska det billigare biljetter som gäller en hel dag.

På C-plan försvinner parkeringar samtidigt som nya byggs på Ängö. Där kan det även bli aktuellt med en cykelpool.
Foto: Isabella Kilvéus
På C-plan försvinner parkeringar samtidigt som nya byggs på Ängö. Där kan det även bli aktuellt med en cykelpool.

– Vi måste ändå se bristen på parkeringar som ett positivt problem, att det är många som besöker vår stadskärna, säger Lisa Söderholm.

Ett annat förslag från gruppen är att höja timtaxan på parkeringar. De parkeringar som tidigare kostat 5kr/timme ska nu kosta 7kr/timme och de som tidigare kostat 10kr/timme ska man nu få betala 14kr/timme. Dessutom ska avgiftstiden förlängas från 09:00-15:00 till 09:00-18:00.

– Eftersom vi genom vissa förändringar får en ökad intäkt kommer vi kunna satsa på andra plan, förklarar Mattias Adolfson.

Tillsammans med KLT finns en plan på att testa att sänka priset på månadskorten för buss. Ett kort som en vuxen tidigare fått betala 730 kr för kan nu istället kosta 500 kr. Även korten för studerande och barn skulle sjunka i pris.

Samhällsbyggnadsnämnden ska säga sitt om handlingsplanet under maj och sedan är planen att det hela ska upp i kommunfullmäktige i juni. Först efter det kan ett arbete för att genomföra planen påbörjas.

Samtidigt pågår de mer långsiktiga planeringen framåt, då bland annat ett parkeringshus på Forellen där Stagneliusskolans matsal kan bli verklighet.