En liter bensin räckte drygt 160 mil

Kalmar/Göteborg/London Artikeln publicerades
Universitetslaget Chalmers Vera team lyckades bygga en bil som kunde färdas 1617 kilometer på en liter bensin och därmed satte nytt svenskt rekord.
Foto: Privat
Universitetslaget Chalmers Vera team lyckades bygga en bil som kunde färdas 1617 kilometer på en liter bensin och därmed satte nytt svenskt rekord.

Hugo Gefors, 25 år, från Kalmar studerar sitt sjätte år på Chalmers tekniska universitet och har varit med och slagit svenskt rekord i bränsleeffektivitet. Med en specialtillverkad bil räckte en liter bensin 1617 kilometer.

Hugo Gefors gick hösten 2016 med i Chalmers universitetslag Chalmers Vera team. Laget består av cirka 12-14 personer som arbetar med att ta fram en så bränsleeffektiv bil som möjligt. I juli i år representerade laget Sverige i tävlingen Shell Eco-Marathon i Storbritannien som är en tävling för studenter världen över som vill tävla med bränsleeffektiva bilar. Laget slog svenskt rekord genom att ta sig 1617 kilometer på en liter bensin.

Hugos intresse för förbränningsmotorer började tidigt. Som ung körde han moppe och han bestämde sig tidigt för att studera teknik på Lars Kaggskolan under gymnasiet.

– Jag visste redan då att jag ville bli någon typ av fordonsingenjör, säger Hugo Gefors.

Hugos Gefors är den enda mastereleven med i laget och därför kan han bidra med mer teoretisk kunskap om hur förbränningsprocessen går till förklarar han.
Foto: Ida Andersson
Hugos Gefors är den enda mastereleven med i laget och därför kan han bidra med mer teoretisk kunskap om hur förbränningsprocessen går till förklarar han.

2014 flyttade han till Göteborg för att studera maskinteknik. Nu är han inne på sitt sista år där han studerar sin master i fordonsteknik. Hugo anslöt sig snabbt till universitetets tävlingsteam och har varit med och tävlat med laget sedan 2017. Men aldrig har de nått en liknande framgång som i år. Förra året blev slutresultatet 587 kilometer och i år 1617.

– Det var ju väldigt roligt att få slå svenskt rekord och det var med en ganska ordentlig marginal om man jämför med de tidigare tävlingar jag deltagit i, säger han.

Tävlingens upplägg

Själva tävlingen är en tidskrävande process. Bränslet mäts noga upp innan och efter då det är extremt små mängder det rör sig om. Därför gäller det att veta exakt hur mycket som finns i tanken för att sedan kunna se hur mycket som använts.

Alla kör på en bana som är strax under 1,5 kilometer och varje lag kör 11 varv. Lagen har fyra försök på sig att åstadkomma ett så bra resultat som möjligt.

Bilen får max köra i 40km/h på tävlingen.
Foto: Privat
Bilen får max köra i 40km/h på tävlingen.

Hugo förklarar att man i stort sett bara accelererar upp bilen och sen stänger av motorn och rullar in i mål.

– Har du en bil som är extremt lättrullad, låg vikt och med en effektiv motor så går det. För att det finns otroliga mängder energi i flytande bränsle.

En vanlig fråga som Hugo brukar få är om det inte blir varmt inne i bilen när man kör så långt.

– Det är ju resultatet som man räknar ut. Man kör faktiskt inte så långt, det hade ju tagit jättelång tid. Vi kör de elva varven och sen mäts det hur mycket som dragits och på så sätt kan man räkna ut hur långt en liter bensin hade räckt.

Den avgörande faktorn för vinsten

När han anslöt sig till teamet 2016 hade laget tillverkat en ny kaross vilket är skalet på bilen. Samma kaross har använts de senaste tävlingarna då den har ett lågt luftmotstånd, men laget har inte lyckats ta tillvara på karossens fulla potential menar Hugo.

– Därför har vi valt att ha kvar den och istället byta ut andra komponenter som gjort att vi inte nått så höga mål.

I år var det flera olika faktorer som spelade stor roll för resultatet. Det ena var att de minskat ner motorvolymen och kört mer lean combustion, vilket betyder att man driver sin motor mer som en dieselcykel, de har ett överskott av luft i förbränningen. Laget hade också fått ett tips om att ändra hjulinställningarna vilket de gjorde. Deras små ändringar gav utvinning i from av ett nytt svenskt rekord på 1617 kilometer på en liter bensin.