Envis linje förbryllade på Ölandsbron: ”Blev riktigt bra”

Ölandsbron Artikeln publicerades
Den tillfälliga gula linjen på Ölandsbron blev inte så tillfällig som det var tänkt. Bilden är tagen vid kontrollplatsen på Kalmarsidan, men linjen löper längs hela bron.
Foto: Tomas Löwemo
Den tillfälliga gula linjen på Ölandsbron blev inte så tillfällig som det var tänkt. Bilden är tagen vid kontrollplatsen på Kalmarsidan, men linjen löper längs hela bron.

En gul linje på Ölandsbron som skulle ha försvunnit under natten mot måndagen gick inte bort. Vilket resulterade i det oerhörda: En lugn veckostart på brotrafiken.

Inför förra helgens Ironmantävling målade Svevia, på uppdrag av Ironman, en gul linje längs Ölandsbron för att visa bilisterna var de fick köra och deltagarna var de fick cykla. Men när färgen skulle spolas bort under natten mot måndagen så satt den envist kvar.

– Svevias sprejfärg bet sig fast jättebra i beläggningen och utrustningen räckte inte till, säger Johan Wesley, Trafikverkets projektledare för Ölandsbron.

– Så man har fått hämta en annan utrustning som mekaniskt ska bearbeta linjen under natten mot torsdagen.

Johan Wesley, Trafikverkets projektledare för Ölandsbron.
Foto: Tomas Löwemo
Johan Wesley, Trafikverkets projektledare för Ölandsbron.
Vad betyder en heldragen gul linje? Och får man köra över den? De frågorna förbryllade en hel del bropendlare under veckans första dagar.
Foto: Tomas Löwemo
Vad betyder en heldragen gul linje? Och får man köra över den? De frågorna förbryllade en hel del bropendlare under veckans första dagar.

Under tävlingsdagen fick bilisterna nöja sig med en körfil mot Öland och en mot Kalmar, vilket markerades med linjen. Men hur bilisterna skulle tolka linjen efter tävlingen har dock förbryllat en del pendlare.

– Linjen har gjort att en del inte gått ut i omkörningsfilen. Så vi har haft en lugn trafikrytm ute på bron, vilket är positivt då vi i måndags inledde höstens arbeten på högbrodelen.

Kalmar kommun har i ett par omgångar målat ett regnbågsövergångsställe på Kvarnholmen, men färgen har snabbt slitits bort. Hur kan den här färgen sitta så hårt?

– Jadu. Dels finns det olika leverantörer av de här färgerna och dels så är Svevia ute och arbetar på de stora vägnäten. De arbetar aktivt med att linjerna ska sitta bra och tåla trafiken. Det positiva är att den här linjen satt riktigt fast när den behövdes, även om den orsakat en del följdbekymmer.

– Men ur min synvinkel, som arbetar ute på bron, så har linjen inneburit en lugn och kontrollerad trafik där alla kunnat se att arbetena nu är igång igen. Så något olyckligt blev egentligen något riktigt bra.