KLT hoppas blir punktligare med biljettköp i appen

Kalmar län Artikeln publicerades
Med fler biljettköp i appen och mindre ombordförsäljning kan punktligheten bli bättre, menar KLT.
Foto: Mats Holmertz
Med fler biljettköp i appen och mindre ombordförsäljning kan punktligheten bli bättre, menar KLT.

Ökad försäljning av buss- och tågbiljetter i app och webbutik och en mer kvalificerad försäljning över disk. Så ser den försäljningsstrategi ut som ska vägleda Kalmar länstrafik fram till 2024. På torsdagen sa kollektivtrafiknämnden ja till strategin.

Huvudspåret för framtidens försäljning är mobilappen där kunden ska erbjudas hela biljettfloran till bästa pris. Exempelvis flyttas reskassa till en digital lösning i appen.

Den nya strategin omfattar också en plan för ökad intäktssäkring och ska göra det enklare för kunden.

I dag sker de flesta biljettköpen ombord – 85,2 procent. Det är en hantering som är mycket tidskrävande. Tekniken är heller inte helt tillförlitlig, vilket innebär att Kalmar länstrafik går miste om intäkter.

Målet till 2024 är att ombordköpen minskat till 18 procent medan försäljningen via kundapp gått upp till 65 procent och webbutik till fem procent.

Med mindre ombordförsäljning kan punktligheten också bli bättre.

Biljetter, försäljning och betalsystem för Sveriges kollektivtrafik är i stor förändring de kommande åren. En standard har tagits fram vilken Kalmar länstrafik utvecklar nytt biljett- och betalsystem tillsammans med Länstrafiken Kronoberg, Jönköpings länstrafik och Hallandstrafiken.

I arbetet ingår gemensamt upphandlade biljettautomater, app och försäljningssystem för förare, kundservice och webbutik. Först ut för leverans är en ny app som beräknas släppas i en första version i juni i år. Kommande leveranser är tidsmässigt förenade med att nuvarande system i samverkande län upphör fungera sommaren 2020.