Fler och fler väljer tåget

Kalmar Artikeln publicerades
Foto: Stefan Nilsson

Efter flera års ökning tar nu tågtrafiken ett skutt, och därför är det motiverat att satsa miljarder på nya tåg mellan bland annat Göteborg och Kalmar. En av förklaringarna är klimatintresset.

– Vi har ökat under lång tid. Men nio procents ökning är den högsta kvartalssiffran vi kan se på överskådlig tid, förklarar Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Under onsdagsmorgonen presenterades det att SJ satsar tre miljarder på nya tåg på fyra linjer, bland annat sträckan Kalmar - Göteborg.

– Det är en av de linjer som vi sett att vi måste satsa på och få moderna tåg på, säger Lundell.

Bakgrunden är att resandet generellt ökat. Dels arbetspendlingen, så pass att SJ får köra med fulla tåg.

– Vi kan inte möta behovet. Vi tror att det är svårt att köra med fler tåg, men vi kan ha större tåg. Vi räknar med att generellt öka kapaciteten med 50 procent.

Har ni gjort någon analys om varför det ökar?

– Det har det gjort i fem - sex år nu. Passagerarna ser fördelarna och tycker att det funkar bra. Man kan också använda tiden effektivt och jobba på tåget.

– Och på senare tid har vi sett ett ökat klimatintresse.

Nästan dubbelt så många, 37 mot 20 procent, uppger numera att de hellre väljer tåget än flyget. Förändringen har gått fort, bara på ett och ett halvt år, konstaterar SJ i en färsk rapport.

Att något hänt ser också Tobbe Lundell i statistiken.

– De tidigare kvartalen har ökningen varit fyra eller fem, ibland åtta procent. Nu var det nio procent.

Ni tar också över Öresundstågen nästa år. Blir det nya tåg där också?

– Vi tar över tågen som finns. Men vi ska förbättra servicen och öka bemanningen. Jag vet inte hur vi gör med turtätheten.

Räknar ni med att höja priserna?

– Det har jag svårt att tänka mig. Vi har sänkt priserna de senaste åren, jämfört med konsumentprisindex.