Flera skäl till att bärgningen av Makassar Highway tog så lång tid

Kalmar län ,
Makassar Highway gick på grund i skärgården utanför Västervik.
Foto: Kustbevakningen
Makassar Highway gick på grund i skärgården utanför Västervik.

Björn Brödje är sjökaptenen som seglat klart. Istället arbetar han med att hantera fartygsolyckor åt rederier och försäkringsbolag. Han var snabbt ombord på Makassar Highway när hon gått på grund förra somamren.

Inbjuden av Sjöfartshögskolan berättade Björn Brödje om sin yrkesbana efter att han var klar sjökapten i Kalmar år 2000 och befälhavare 2006. Han blev vettinginspektör och jobbade med att gå igenom tankfartyg åt oljebolag. Sedan arbetade han mer med bärgningsarbete och blev vd i Sverige för ett nordiskt bolag inom frakt. Bolaget har två grenar där den ena representerar redaren och den andra lastägaren.

– Till er studenter vill jag säga att det finns hur många möjligheter som helst om man inte vill segla hela livet.

Efter fartygsolyckan fick Björn Brödje ett besiktningsuppdrag för Makassar Highway som pågick i flera veckor.

– Jag var tolv dagar på fartyget. Målet var att få bort all bunkerolja innan vi drog loss henne. Det tar tid och kostar pengar. Man vad kostar en miljökatastrof?!

Problemet var att fartyget var fullastat med bilar och oljan låg i botten. Pumpades all olja bort så riskerade fartyget att bli instabilt.

– Det tog tid att räkna fram en pålitlig stabilitet.

Till detta kom alla inblandade parter som redaren, ett stort japanskt bolag. Lastägaren som ville få sina 1 223 bilar till Södertälje. Shipmanagement i Tyskland som använt ett polskt bemanningsbolag, samt ett holländskt bärgningsföretag.

– På telefon har jag en advokatbyrå från London som vill skydda försäkringsbolagets intressen och rederiet i Japan som vill veta vad som händer.

Björn Brödje arbetar åt Wesmans AS och Nordic PMI.
Foto: Lotta Zaar
Björn Brödje arbetar åt Wesmans AS och Nordic PMI.

När Björn kommer ombord är den påverkade överstyrmannen omhändertagen av polisen.

– Jag hälsar på kaptenen som är helt ifrån sig. Han låg och sov när det hände och har följt alla rutiner och larmat.

En hel del av Björns beskrivning är bekant för den som följde bärgningen av Makassar Higway. Vad som inte framkom då var att lasten hade enkel surrning. Det dög inte om båten skulle kränga till när den drogs loss från grundet.

– Det duktiga manskapet fick sjösurra som om båten skulle gå över Atlanten.

En lösning som aldrig användes var att tömma fartyget på bilar ute till havs.

– Jag undersökte möjligheten att chartra in Vägverkets färjor som kan ta 60 bilar åt gången. Man får vara kreativ. Det föll på att de behöver färjorna själva under sommartid.

Björn ville snabbt få fram den utrustning som behövdes för att pumpa ur oljan.

– Jag försökte hyra in en helikopter, men alla var och släckte bränder i norra Sverige.

Till sist blev vädret sämre och fartyget gled av grundet.

– Då blev det en press att få henne i nödhamn. Vi kom överens med Kustbevakningen om Oskarshamn.

Efter att bilarna lastats av bogserades fartyget till Polen där hon skrotades.