Flykten i fokus på maxad föreställning

Kalmar Artikeln publicerades
En gigantisk och drillande gurka bjöd på en fin och avancerad show.
Foto: Linn Johansson
En gigantisk och drillande gurka bjöd på en fin och avancerad show.

Nationalteaterns gamla verk Kåldolmar och Kalsipper fick nytt liv när Kalmar kulturskola bjöd på föreställning.

Det var många bollar i luften när Kalmar kulturskola höll genrep på Kalmar teater inför fredagens stora premiär. Totalt vistades runt 70 personer på scenen och det blev trångt, men härligt när en hel symfoniorkester trängdes med dansare, drillare och sångare.

– Det är 35 personer i bara symfoniorkestern och sedan är det runt 35 personer som dansar, sjunger, drillar eller spelar teater. Det är häftigt att vara en del av något så stort och det ska bli roligt att höra allt tillsammans, säger Stina Felter som regisserat föreställningen.

Kulturskolans tappning på föreställningen är moderniserad och handlar om att fly. Från början var tanken att föreställningen skulle beröra de krig som människor flyr från idag men efter en lång process valde man att lämna det spåret.

– Vi går inte in i de svåra frågorna, men alla flyr från något. Någon kanske flyr hemifrån och huvudkaraktären i Yllet flyr också, säger Stina Felter.

Föreställningen handlar om Yllet och gubben som flyr från de två elaka kungarna och tillsammans ger de sig ut på ett äventyr där de bland annat stöter på spöken, clowner och tjänare. Skillnaden mellan originalet och kulturskolans tappning är att den moderna versionen handlar mer om karaktärerna och att slutet inte lämnas helt öppet för tolkning.

Förutom teatern, dansen och akrobatiken spelas många av Nationalteaterns populära låtar och när ” Vi cyklar runt i världen” spelas är det fullt på scenen av barn och ungdomar som ger järnet.

Clara Söderlund och Alva Nykvist-Wahlin är några av de som flitigt syns på scenen med sina glittriga kjolar, blåa hårband och svarta sammetstoppar.

– Vi är dansare och vi är vinden under föreställningen, det är därför vi har dessa kläder på oss, säger Clara Söderlund.