Greta-effekt hos resebutik: ”Nu har vi fått stänga av telefonen”

Kalmar Artikeln publicerades
Ivar Karlsson vid receptionen i stationshuset. Här är det rätt lugnt för tillfället. Desto mer fart är det i mejlkorgen där utlandsbokningarna duggar tätt.
Foto: Andreas Bendroth
Ivar Karlsson vid receptionen i stationshuset. Här är det rätt lugnt för tillfället. Desto mer fart är det i mejlkorgen där utlandsbokningarna duggar tätt.

När klimatkämpen Greta Thunberg ska boka sina tågresor ut i Europa är det till resebutiken i Kalmar som hon hör av sig. Och Greta-effekten har gjort att resebutikens utrikesbokningar snurrar dygnet runt.

När vi träffar Ivar Karlsson som driver Centralens Resebutik har han bara fått ett par timmars sömn.

– I natt jobbade jag till tio över tre, säger Ivar som meddelar att styrkan på fyra personer, där inte ens alla jobbar heltid med utrikesresor, är för liten för att man ska kunna serva alla resenärer som hör av sig.

– Vi får ett 100-tal mejl om dagen och när vi har telefontid ringer det konstant. Nu har vi fått stänga av telefonen för att få lite lugn och ro.

Sommaren är ofta den mest hektiska perioden, men Ivars kollega Mia Petersson märker ingen skillnad.

– Det har varit hektiskt hela tiden. Ända sedan i höstas skulle jag säga. Vi har fyrdubblat antalet bokade utrikesresor på bara ett år.

Mia Petersson märker ingen markant ökning av bokningar inför sommaren. ”Det har snarare varit mycket bokningar hela tiden”.
Foto: Andreas Bendroth
Mia Petersson märker ingen markant ökning av bokningar inför sommaren. ”Det har snarare varit mycket bokningar hela tiden”.

Vid receptionen är det lugnare, men där är det inte framförallt utrikesresor som bokas.

– 98 procent av alla utrikesresor som bokas har ingenting med Kalmar att göra. Vi föredrar också att folk mejlar oss. Om folk kommer in här och vill boka så kan det ta en trekvart. Det blir många följdfrågor, säger Ivar som menar att de resenärer som hör av sig till resebutiken ofta planerar lite längre resor i Europa.

– Man har sin vändpunkt nere vid Medelhavet med flera stopp längs vägen.

Oftast finns det inga enkla svar på frågorna.

– Den vanligaste frågan vi får är hur mycket resan kostar? Men det är som att fråga hur långt ett snöre är? Det varierar och inget som går att hasta fram, förklarar Mia.

– Samtidigt går det snabbare när vi gör det eftersom vi inte behöver gå via respektive lands tågbokningssystem utan har ett eget bokningssystem som innehåller all data vi behöver.

Erfarenhet är en annan viktig grundsten i resebutikens arbete.

– Alla som jobbar här har jobbat med tågbokning sedan 80-90-talet. Själv började jag jobba på SJ på 60-talet, berättar Ivar.

Erfarenhet är annars en bristvara och en anledning till att man inte nyrekryterar trots att behovet finns.

– Det går inte bara att plocka in Nisse från gatan. Vi skulle behöva ett större kontor också, men det finns inte så mycket yta att spela på här, säger Mia och syftar på stationshuset.

När klimataktivisten Greta Thunberg ska ut och demonstrera i Europa bokar hon sina tågresor genom den lilla resebutiken i Kalmar.
Foto: Ronald Zak
När klimataktivisten Greta Thunberg ska ut och demonstrera i Europa bokar hon sina tågresor genom den lilla resebutiken i Kalmar.

Nu är inte Kalmar helt ensamma i att hjälpa resenärer boka utrikesresor. I Östersund finns Tågbokningen som har ett ännu större kundunderlag. Men de har inte fått samma draghjälp och uppmärksamhet som Centralens Resebutik det senaste året. Före detta skidskytten Björn Ferry är djupt engagerad i klimatfrågan och tar hjälp av Ivar, Mia och resten av gänget när han ska åka tåg från hemorten Storuman för att kommentera skidskyttetävlingar i Italien och Slovenien för SVT:s räkning.

Samma sak gäller klimataktivisten och världskändisen Greta Thunberg som får råd från stationshuset i Kalmar när hon ska ut på sina kampanjresor i Europa.

Ni är inte störst på utlandsresor med tåg i Sverige ändå har ni Greta Thunberg som kund? Vad är er hemlighet?

– Att resa runt i Europa med tåg på ett effektivt sätt kräver sina smarta lösningar och jag skulle vilja påstå att vi är rätt så kreativa av oss.

Ivar hoppas dock att SJ snart tar till sig det ökade intresset för att resa utomlands med tåg och återinför sin utrikesförsäljning som en gång i tiden sysselsatte ett 50-tal personer bara i telefonväxeln.

– Nu har man i alla fall börjat tänka Europa igen genom att skapa fler tågförbindelser utomlands, som snabbtåget mellan Stockholm och Köpenhamn, så visst finns det hopp.