Gymnasieförbund satsar 2,6 miljoner på marknadsföring

Kalmar Artikeln publicerades

 

Kalmarsunds gymnasieförbund budgeterar 2,6 miljoner i marknadsföringssatsningar. Dzenita Abaza (S) är ordförande i förbundet.
Foto: Paul Madej
Kalmarsunds gymnasieförbund budgeterar 2,6 miljoner i marknadsföringssatsningar. Dzenita Abaza (S) är ordförande i förbundet.

Kalmarsunds gymnasieförbund satsar 2,6 miljoner kronor på marknadsföring. Allra mest, sett till antalet elever spenderar Ölands Gymnasium som har en marknadsföringsbudget på 400 000 kronor.

Flera har uppmärksammat den TV-reklam för de kommunala gymnasierna som fortfarande rullar på KLT:s bussar och ifrågasatt om gymnasieförbundet ska satsa sina skolpengar på reklam.

Joachim Håkansson.
Foto: Paul Madej
Joachim Håkansson.

Förbundschefen Joachim Håkansson är emellertid övertygad om att det är väl använda pengar.

– Ja, det är det om man analyserar hur pengarna egentligen används. Budgeten är på 2,6 miljoner, men förra året spenderades i själva verket 1,629 miljoner. Det är 0,3 procent av vår totala budget på 561 miljoner kronor.

– Det allra mesta av marknadsföringsbudgeten går dessutom till höstarnas gymnasiemässa och den stora katalogen inför valet.

I Kalmar konkurrerar de kommunägda gymnasieskolorna med flera friskolor. Men Joachim Håkansson menar att det inte är orsaken till att gymnasieförbundet är ute i reklamkampanjer både på bio och på bussarna.

– Det är säkert tio år sedan vi talade om konkurrens mellan skolorna. Vi upplever snarare att vi kompletterar varandra.

– Vi finns som olika alternativ med olika inriktning och det är upp till familjerna och ungdomarna att göra sina val.

Den omfattande informationen är istället en möjlighet för eleverna att undvika felaktiga val, menar han. I den omfattande, 110 sidor stora katalogen, finns mycket information om alla program och upp till 1 000 olika kurser.

– Om vår satsning kan undvika att ungdomarna gör felaktiga val så är det mycket väl investerade pengar. Jag försvarar varenda krona.

För skolorna innebär varje inskriven elev ett statligt bidrag som varierar mellan utbildningarna. Men ersättningen ligger runt 100 000 kronor per elev. Mest betalas för elever på naturbruksgymnasierna, omkring en kvarts miljon i år och minst till samhällsvetarna cirka 80 000 kronor.

Men att några sådana beräkningar skulle ligga bakom gymnasieförbundets marknadsföringssatsning förnekas mycket bestämt av Joachim Håkansson.

– Ungdomarna har rätt till bra utbildningar. De är inga handelsvaror.

Några problem att fylla utbildningsplatserna har inte gymnasieförbundet. För inte så länge sedan var man tvungna att minska kostymen på grund av mindre barnkullar. Men nu ökar antalet gymnasieungdomar hela tiden. Det finns också ett nettoinflöde till gymnasierna i Kalmar på 650 elever från kommunerna i närheten, som söker sig till Kalmar på grund av det stora utbudet av olika kurser.

– Alla program går som tåget, konstaterar Joachim Håkansson.

Bioreklamen kostar gymnasieförbundet 85 680 kronor. Till den proffsiga gymnasiekatalogen har det anlitats en fotograf för 90 000 kronor.

Av den totala marknadsföringsbudgeten ligger 240 000 kronor på Jenny Nyströmskolan, 270 000 kronor på Lars Kagg, 300 000 kronor på Stagneliusskolan, 400 000 på Axel Weüdelskolan (inklusive statsbidrag avseende ”rätt till komvux”) och 400 000 på Ölands gymnasium.

Den förbundsövergripande potten är på 1,03 miljoner.