Gymnasiesärskolan hjälper Musikhjälpen

Kalmar Artikeln publicerades
Från vänster: Elin Almroth, Nadja Prim, Daniella Pettersson, Anja Rosengren, Joakim Larsson och Oscar Cansund.
Foto: Tomas Löwemo
Från vänster: Elin Almroth, Nadja Prim, Daniella Pettersson, Anja Rosengren, Joakim Larsson och Oscar Cansund.

I samband med årets Musikhjälpen har elever och lärare på Kalmars gymnasiesärskola tillsammans startat en insamlingsbössa till förmån för människor med funktionsvariation.

– Det är viktigt att kunna hjälpa andra, säger Elin Almroth, elev på skolan.

I ett litet klassrum på Jenny Nyströmsskolan sitter ett litet gäng elever från gymnasiesärskolan i Kalmar. Tillsammans med sin lärare släpper de in oss i värmen för att berätta om sitt insamlingsprojekt till Musikhjälpen 2018.

Temat för årets Musikhjälpen är ”alla har rätt att funka olika”. Ett tema som vänder sig till personer med olika typer av funktionsvariation. Syftet är att ge människor möjlighet att påverka sina liv och nå sin potential. Dessutom är tanken att man ska öka kunskapen hos allt ifrån vårdpersonal och lärare, till lagstiftare. Detta genom att inkludera alla människor med funktionsvariation, skriver Musikhjälpen på sin hemsida. Nadja Prim, lärare för samhällsprogrammet på Kalmar gymnasiesärskola, förklarar vikten av årets tema.

– Temat öppnar dörrar till både tolerans och kunskap. Det blir ett sätt att skapa förståelse för hur det är att leva med en funktionsvariation i Sverige, men också i andra länder.

Tillsammans på skolan har de därför skapat projektet för att uppmärksamma detta lite extra. Genom en omröstning har alla elever på skolan fått chans att vara med och bestämma hur projektet ska läggas upp. Skolan har även tidigare år varit med och engagerat sig i Musikhjälpen, men just i år ligger temat lite varmare om hjärtat för både elever och lärare.

– För mig betyder det mycket att kunna prata om det mer, så andra också kan förstå vad det är. Det är väldigt viktigt, säger Anja Rosengren, elev på skolan.

Genom att baka chokladbollar, panta burkar och göra egna armband har lärare och elever på gymnasiesärskolan tillsammans lyckats samla in över 7 000 kronor till årets bössa. Och på vita tavlan i klassrummet sitter en låtsas-50-lapp för varje insamlade 50 kronor. Tanken är att varje sedel ska symbolisera ett par kryckor till ett barn med funktionsvariation.

Daniella Pettersson sätter upp en 50-lapp på vita tavlan. Varje sedel ska symbolisera ett par kryckor till ett barn med funktionsvariation.
Foto: Tomas Löwemo
Daniella Pettersson sätter upp en 50-lapp på vita tavlan. Varje sedel ska symbolisera ett par kryckor till ett barn med funktionsvariation.

– Det är viktigt att hjälpa andra, säger Elin Almroth.

Många av eleverna har haft det svårt under grundskolan, något som Nadja Prim menar kan bero på okunskap och för snäva samhällsramar. Därför, menar hon att, blir det ännu viktigare att prata om dessa saker på gymnasieskolan. För dem är projektet en självklarhet.

– Det handlar så mycket om acceptans och att förstå.

Vidare menar hon att det är viktigt att prata mycket om möjligheter och styrkor. Hon betonar vikten av att hjälpa och lära sig av varandra. På Jenny Nyströmsskolans gymnasiesärskola går detta som en röd tråd genom hela utbildningen.

– Om någon har starka ben kan den personen hjälpa någon som inte har lika starka ben. Om någon har dålig hörsel kan den personen hjälpa den som har sämre hörsel. Vi lär oss utav varandra.