Hatstore prisas för sin företagsamhet

Kalmar Artikeln publicerades
Alexander Berg, Filip Klasson och Niklas Nordheim som driver Hatstore.
Foto: Privat
Alexander Berg, Filip Klasson och Niklas Nordheim som driver Hatstore.

Kalmarföretaget Hatstore fortsätter att uppmärksammas för sin företagsamhet. Dagens Industri delar ut priset Di Gasell för snabbast växande företag till Hatstore.

För en dryg vecka sedan kunde vi berätta att Hatstore nominerats till priset Årets Unga Företagare. Vid själva prisutdelningen stod det klart att kepsföretaget knep andraplatsen i den nationella tävlingen.

Nu är det dags igen. Den här gången är det Dagens industri, nordens största affärstidning, som delar ut sitt prestigefulla pris Di Gasell.

Gaselltävlingen uppmärksammar de snabbast växande företagen i Sveriges 21 län. Den hyllar varje länsvinnare från Malmö i söder till Umeå i norr.

– Sverige behöver tillväxt och Sveriges entreprenörer behöver inspiration, praktisk kunskap och goda förebilder. Därför utser Dagens industri de snabbast växande företagen till Gaseller. Vi ser det som vår uppgift att hylla och lyfta fram dessa hjältar runt om i landet och gör det genom att i åtta orter tillägna en galakväll i deras ära, skriver Di på sin hemsida.

När vi senast pratade med Hatstore kunde de berätta att de rör sig mot en omsättning på 65 miljoner kronor gentemot förra årets 42 miljoner. Företaget har 26 sajter i olika länder och ett tjugotal anställda.

– Det är oerhört kul att få ett bevis på att all tid vi lägger ner på företaget lönar sig i slutändan. Tillsammans med vår engagerade och duktiga personal så har vi åstadkommit mycket. Vi har ännu bara kommit en liten bit på vår resa, men vi är nöjda med hur utvecklingen har sett ut än så länge. Nu tar vi nästa steg och satsar vidare på fler marknader och fler möjligheter för kunderna, säger Niklas Nordheim på Hatstore om priset.

Fakta

Di Gasell 2018

Vinnare Kalmar län: Hatstore Scandinavia

Ort: Kalmar

Tillväxt 2014‑2017: 1005 procent

Omsättning 2017: 41,2 Mkr

Antal anställda 2017: 17

Verksamhet: E‑handel med huvudbonader

Om bolaget:

Filip Klasson startade bolaget Hatstore efter gymnasiet med utgångspunkten att han ville bedriva e-­handel, därefter hittade han en passande produkt och teamade upp med Niklas Nordheim. Hatstore säljer framför allt kepsar, men även hattar, mössor och andra huvudbonader, och är verksamt på ett 20-tal marknader globalt.

Visa mer...