Heta känslor om snöröjningen

Kalmar Artikeln publicerades
Anja Thörnell, enhetschef på Gata vid serviceförvaltningen, konstaterar att det är svårt att göra alla nöjda när det kommer till snöröjning.
Foto:Tomas Löwemo
Anja Thörnell, enhetschef på Gata vid serviceförvaltningen, konstaterar att det är svårt att göra alla nöjda när det kommer till snöröjning.

Snöröjningen är varje år ett lika hett samtalsämne, både vid fikaborden och på nätet. På serviceförvaltningen har man märkt att det är svårt att göra alla nöjda.

Under helgen tog vintern ett riktigt famntag om Kalmar och bjöd på det första riktiga isdygnet på flera år.

– Vi har haft två-tre decimeter snö, kanske lite mer på något ställe över helgen, och fått ploga. Sedan har det blivit en isbildning på några centimeter, säger Tomas Lexinger, produktionschef på serviceförvaltningen.

Snön gjorde att kommunens snöröjningsapparat drogs i gång, och så gjorde även kommuninvånarnas diskussioner kring snöröjningen. Något som även nått serviceförvaltningen.

– Det är inte lätt att göra alla nöjda, konstaterar Anja Thörnell, enhetschef på Gata vid serviceförvaltningen som sköter snöröjningen.

Thörnell är den som tar emot medborgarnas inskickade åsikter kring snöröjningen. Det är inte många som klagar, men Thörnell noterar att flera av åsikterna talar emot varandra.

– Någon tycker att vi inte plogar djupt nog, medan någon annan blivit väckta av att plogen slagit i gatan. Någon tycker att vi sandar för lite medan en annan fått punktering på sin cykel av gruset.

En synpunkt som återkommit rör isbeläggningen på villavägarna.

– Vissa vill ha samma standard på villavägarna som vi har på de stora vägarna. Men det hade kostat betydande summor att hålla den standarden.

Serviceförvaltningen håller emellertid koll på isen, och skulle den växa sig tjockare så finns det ett tyngre artilleri att sätta in. Närmare bestämt den väldiga väghyveln som står i ett garage på Grindängsvägen.

– Väghyveln har rivblad som skär genom isen. Men den används bara när istäcket blir två-tre decimeter tjockt och det är exceptionellt svårframkomligt eller katastrof, säger Tomas Lexinger.

– Det har funnits år då vi haft decimetertjock is på vägarna som vi fått jobba bort med väghyveln. Men det är inte det läget i dag.

Väghyvlar är betydligt vanligare i norra Sverige, konstaterar Anja Thörnell.

– Där skrapar de fram raka isvägar. Men här måste man hela tiden justera den mellan is, slask och barmark. Rivjärnen är väldigt grova så den skadar gatubeläggningen om den går i gatan.

– Men det är absolut en trygghet att ha hyveln, det är därför vi har kvar den.