Husvagnar skrotade - migranter bor i bilar

Kalmar Artikeln publicerades
Den 16 november tömdes hela Salvelägret och området bommades igen. Sedan dess har 23 husvagnar forslats bort och skrotats.
Foto:Mats Holmertz
Den 16 november tömdes hela Salvelägret och området bommades igen. Sedan dess har 23 husvagnar forslats bort och skrotats.

23 av de tiggande EU-migranternas husvagnar har sedan Salvelägret stängdes forslats bort och skrotats. Nu tvingas ett dussin EU-migranter sova i sina bilar enligt stadsmissionen.

– Vi har en familj på fem vuxna som i en veckas tid har suttit och sovit i en liten bil. Det är klart man känner med dem, säger Katarina Borgemo, diakon på Kalmar Stadsmission.

– Först sitter de ute i kylan och tigger. Sen när de kommer hem kan de vare sig byta kläder eller tvätta sig, fortsätter Borgemo som berättar hur stadsmissionen fått hyra halltid i sporthallen för att ge EU-migranterna någon möjlighet till dusch.

Det var i mitten av november som Salvelägret tömdes och stängdes ner.

Efter det flyttade EU-migranterna runt sina husvagnar till olika platser i kommunen som de använde som tillfälliga ställplatser.

De flesta sökte sig till Svinö. Samma plats som de befann sig på innan kommunen öppnade Salvelägret.

Även ute i Lindsdal och i Vassmolösa har husvagnar ställts upp.

Men numera är de flesta husvagnar bortforslade och skrotade av kommunen.

– 23 husvagnar har skrotats. Det är husvagnar som varken besiktigats eller skattats och som det därmed är körförbud på, förklarar Stefan Larsson, enhetschef på serviceförvaltingen,

Enligt Larsson var de flesta husvagnarna redan tömda när man forslade bort dem.

– Det kanske var någon madrass eller filt kvar, men inga värdesaker vad vi kunde se.

Borgemo är dock av en annan uppfattning.

– Jag har hört migranter som både blivit av med pengar och kläder.

Enligt Borgemo användes en del av husvagnarna fortfarande som bostäder när de forslades bort och 10-12 personer är nu hemlösa.

– Först flyttades husvagnarna tillbaka till Salvelägret, och för ett kort tag trodde migranterna att man skulle öppna campingen igen, men det vara en tillfällig ställplats innan man flyttade alla husvagnar till ett skrotupplag i Moskogen, berättar Borgemo.

Någon debitering för bortforsling och skrotning har migranterna inte behövt stå för.

– Nej, förutom de husvagnar som stadsmissionen äger så har vi knappt lyckats hitta några andra ägare, säger Stefan Larsson.

De flesta skrotkostnader har kommunen därför stått själv för.

Enligt Borgemo är antalet tiggande EU-migranter ungefär detsamma som innan, cirka 30–40 personer.

– En ganska stor grupp planerar att åka hem den 23:e, men fram tills dess så är man kvar och tigger som vanligt. De behöver ju pengarna som de har planerat att tjäna in för sin familjs överlevnad i hemlandet.

– Även de som fick sin hemresa betald av kommunen i samband med stängningen har kommit tillbaka. Livet fortsätter som vanligt för dem.

För stadsmissionens del så har man till Kalmar kommun behövt betala in en skrotavgift på 1 500 kronor per husvagn för två av husvagnarna som blev kvar på Salvelägret efter stängningen.

– Övriga två husvagnar som vi äger och som flyttades från Savelägret vet jag inte om vi kommer behöva debitera något för, säger Borgemo.

– Att debitera ägarna är en möjlighet som vi har, men i det här fallet har vi inte tagit något beslut än, säger Stefan Larsson.