Inga nya storsatsningar på trafiken i länet

Kalmar Artikeln publicerades
I söndags var infrastrukturminister Tomas Eneroth och presenterade en storsatsning på järnvägen i Småland. 1,6 miljarder investeras i en järnväg mellan Älmhult och Olofström,  banan byggs också ut till Karlshamn.
Foto: Anton Kyhlbäck
I söndags var infrastrukturminister Tomas Eneroth och presenterade en storsatsning på järnvägen i Småland. 1,6 miljarder investeras i en järnväg mellan Älmhult och Olofström, banan byggs också ut till Karlshamn.

Det blir inga nya storsatsningar på infrastrukturen i Kalmar län, utöver de som Trafikverket föreslog redan i augusti förra året. Satsningar på Kust-kustbanan ska utredas, men eventuella förslags till förbättringar ligger mycket långt fram.

Vid lunchtid på måndagen presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tillsammans med klimatminister Isabella Lövin , regeringens nationella plan för infrastrukturen.

Det handlar om hela 700 miljarder, som ska användas under perioden 2018-2029.

De stora satsningarna i Kalmar län handlar om en Rinkabyholmsliknande förbifart av E22 vid Bergkvara, till en kostnad av nästan 300 miljoner och en förändring av E22 vid Gladhammar, som beräknas kosta mer än 200 miljoner.

Reparationer på Ölandsbron finns också med i planen.

När Trafikverket presenterade sitt förslag till infrastruktursatsningar de närmaste tio åren möttes den av besvikelse i Kalmar län.

Kommunalrådet Johan Persson (S).
Foto: Mats Holmertz
Kommunalrådet Johan Persson (S).

Kommunalrådet Johan Persson är emellertid nöjd med att Trafikverket ska utreda Kust-kustbanan.

– Jag är väldigt glad att regeringen lyssnat på det initiativ som jag tog med Karlskrona och Växjö rörande ett uppdrag till Trafikverket om Kust till Kust och att knyta ihop Kalmar, Växjö och Karlskrona i en gemensam arbetsmarknadsregion, säger han.

– Det visar på vikten av att vi samlar ihop oss och talar med en röst. På vägsidan är satsningarna kända med E22, bland annat vid Bergkvara. Där har ju redan Rinkabyholm kapat restiden sex minuter. Sydöstra Sverige måste bli rundare. Det är bra att regeringen lyssnat på de tre residensstäderna.

Men Kust till Kust var väl nästa planperiod?

– Det finns inga färdiga planer för till exempel dubbelspår på vissa sträckor. Uppdraget som nu ges till Trafikverket är precis det som vi begärt. Det är första gången vi har ett gemensamt yttrande från de tre länen. Och då lyssnar regeringen.

Men alla önskemål från sydost har inte uppfyllts, konstaterar kommunalrådet i Kalmar.

– Vi vill gärna ha pendeltåg på Stångådalsbanan. Stopp vid Hansa city, Förlösa, Läckeby och så vidare. Kräver mötesstation norr om Rockneby. Där får vi fortsätta att lobba.

Anders Åkesson (C).
Anders Åkesson (C).

Anders Åkesson (C) sitter med i riksdagens trafikutskott.

Han är positiv till satsningarna på E22, men oroas över att det inte lämnas några besked om regionala järnvägssatsningar i området. Förskjutningen av satsningar till järnvägen kan också innebära att det tas pengar från underhållet av mindre vägar, säger han.

– Trafikverket har redan flaggat för att det kan innebära att man tvingas sänka hastigheten på delar av det mindre vägnätet. Och då kommer vi att hamna i ett betydligt sämre läge än idag. Vår del av landet är helt beroende av de mindre vägarna.

– Jag konstaterar också att det inte nämns något om den satsning på väg 136 på Öland som vår del av landet velat ha.

I söndags var infrastrukturminister Tomas Eneroth i Olofström och presenterade en av trafikplanens stora järnvägssatsningar, den så kallade Sydostlänken mellan Älmhult och Karlshamn. Där byggs en helt ny järnväg mellan Olofström och Karlshamn. Regeringen satsar 1,6 miljarder på den.

– Det är en positiv satsning. Totalt finns det med sådana nya järnvägsinsvesteringar för 15 miljarder i den plan som lagts, säger Anders Åkesson. Men man säger inte var pengarna ska tas. Oron är förstås att man går fram med osthyveln över alla andra objekt och då är det mycket som kan drabbas.