Irriterat när Ängöparkering diskuterades

Ängö Artikeln publicerades
Mattias Adolfson fick svara på en hel del frågor från irriterade Ängöbor.
Foto: Andreas Yngvesson
Mattias Adolfson fick svara på en hel del frågor från irriterade Ängöbor.

Det var stundtals irriterat när ett 40-tal personer var på medborgardialog om den planerade parkeringen på Ängö. De boendes kritik handlade bland annat att grönytan försvinner, dels om den ökade trafiken.

För att tillfälligt ersätta de parkeringsplatser på Fredrikskans som försvinner efter nyår ska kommunen ordna en tillfällig parkering för 190 fordon på Ängö. Detta har inte tagits emot med öppna armar av Ängöborna och många av dem ville vädra sina åsikter på mötet.

Läs även

Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfson (S), kommunens Stefan Larsson och Lisa Söderholm från Kalmar City berättade kort om planerna och fick sedan fullt upp med frågor.

Trafiksituationen var en sak många tog upp. De menade att det redan idag är problematisk med antalet bilar.

– Korsningen Öhnellsgatan och Sparregatan är helt galen, det är bara en tidsfråga innan det händer något allvarligt där, sa en person med tanke på att många redan idag för att undvika utfarten från Bjelkegatan till Ängöleden kör genom Ängö till rondellen vid Varvsgatan.

– Det måste bli en ny rondell ut till Ängöleden. Annars kommer det aldrig att fungera, sa en annan.

– Det har inte varit några tillbud i korsningen Bjelkegatan och Ängöleden. Men kanske behöver vi göra en åtgärd där, sa Stefan Larsson som har hand om trafikfrågor på kommunen.

Flera röster höjdes för att istället få folk att åka mer buss. Att till exempel ha billiga pendlarkort, en pendlarparkering på Svinö istället eller att helt förbjuda biltrafik i centrum.

– Visst kan vi stoppa biltrafiken i city, men det är samma sak som att stoppa all handel i stan. Cityhandeln är beroende av biltrafiken, sa Lisa Söderholm.

Mattias Adolfson menade att det kommunen absolut vill att fler ska åka kollektivt. Men att det gäller att gå varsamt fram.

– Det är en beteendeförändring och det tar tid. Människor är olika och har olika förutsättningar. Jag kan ta bussen varannan vecka när jag inte har barnen, men den andra veckan måste jag köra bil för att lämna de på skolan.

Ett nytt parkeringshus föreslogs också.

– Vi har tittat på det också, men vi måste gå varsamt fram. Vi har prövat flera platser senast Lustgården vid Pressbyrån, men länsstyrelsen har sagt nej. Parkering under jord har vi också undersökt vid Lustgården, men det blir för dyrt. Det skulle ha kostat 800 000 kronor per parkeringsplats, säger Adolfson.

När kritikerna var som mest högljudda manade Stefan Larsson till sans.

– Ni måste vara mer lyhörda och tänka på mer än er själva. Ni måste förstå att det finns andra vinklar på det här.