Kostnader för ny centralstation ska tas fram

Kalmar Artikeln publicerades
Det rödrandiga visar hur man 2012 tänkte sig centralstationen, mellan Posten och Norden.
Foto: Kalmar kommun
Det rödrandiga visar hur man 2012 tänkte sig centralstationen, mellan Posten och Norden.

Långsiktiga målet är dubbelspår till Alvesta. Kalmar ska försöka få staten att gå in med ett infrastrukturpaket för att kunna satsa på tågtrafiken. Nu ska kostnader tas fram.

Kalmar har av Trafikverket pekats ut som en av åtta noder i Sydsverige. Då behövs effektiv kollektivtrafik. Det ses som en viktig del i utvecklingen av Kalmar, och vad gäller centralstation man har sneglat på Karlskronas lösning med en tågstation precis vid infarten till centralön Trossö.

Men att flytta stationen i Kalmar handlar inte bara om att skapa så mycket effektivare tåg utan framför allt om att underlätta för bilar, bussar och cyklar.

I dag finns tre tågbommar öster om Brageplan; Vid Stensövägen, vid södra vägen och vid slottsallén. Under en längre tid stängdes övergången vid Stensövägen/Esplanaden, och tanken var nog att hålla den stängd, men så öppnades den igen.

Trafiken är något det pratas om, när inpendlande personer får vänta långa stunder vid bommarna på tåg som till slut kommer.

Under valrörelsen lyfte Moderaterna den högtflygande idén att höja upp hela järnvägen från Brageplan och framåt, mot centralstationen.

En bantad centralstation presenterades 2012.
Foto: Kalmar kommun
En bantad centralstation presenterades 2012.

Frågan om en flytt av stationen har diskuterats länge, och kommer att diskuteras en tid till nu när en ny utredning planeras. 2012 gjordes senast en rejäl studie, som nu ska få en utveckling. Redan då skissade man på att banta stationsområdet på Kvarnholmen, något som verkar falla politikerna på läppen även i dagsläget.

Tanken i dag är att faktiskt ta fram en kostnadskalkyl.

Kalmars plan är att tillsammans med andra aktörer i sydost få till en förhandling med staten för att skapa ett infrastrukturpaket. Det långsiktiga målet är dubbelspår mellan Kalmar och Alvesta.

Fem alternativ togs fram 2012, och två huvudalternativ för centralstation ska utredas, nuvarande och den nya vid Brageplan. Någon centralstation vid flyget bedöms inte aktuellt, men däremot utreds en bytespunkt där.

En ny station ska underlätta även för bussarna, som på idéstadiet ska komma in norrifrån via Lorensbergsleden som nu görs om.