Kraftig minskning av flyget från Kalmar

Kalmar flygplats Artikeln publicerades
Ronny Lindberg är chef på Kalmar Öland Airport. Han tvingas konstatera en minskning av antalet passagerare hittills i år.
Foto: Mats Holmertz
Ronny Lindberg är chef på Kalmar Öland Airport. Han tvingas konstatera en minskning av antalet passagerare hittills i år.

Antalet passagerare på Kalmar flygplats minskade med 8,3 procent i juni. Det är ytterligare en förstärkning av årets negativa trend. Nu genomför Kalmar Öland Airport åtgärder för att klara hem ekonomin.

Ackumulerat hela första halvåret 2019 handlar det om en minskning på 5,7 procent. Förra året använde 121 061 passagerare Kalmar Öland Airport första halvåret. I år har det varit 114 165.

Prognosen är att minskningen fortsätter i ungefär samma utsträckning resten av året.

Rekordnoteringen från 2018 är 242 907 passagerare. Nu tror flygplatsen att det kommer att minska med 13 000-14 000 personer i år.

– Minskningen i juni beror till stor del på att bolagen valt att minska antalet avgångar från Kalmar, säger flygplatschefen Ronny Lindberg. Däremot är varje plan som startar från Kalmar lika välfyllt som tidigare. Vi håller våra siffror vad gäller beläggningen.

– Men självklart påverkar ett minskat antal passagerare vår ekonomi. Vi arbetar med att kompensera det på olika sätt, bland annat minskade utgifter och ökade intäkter på exempelvis uthyrning. Vi tror att vi ska klara våra resultatmål.

Flygplatsbolaget har sedan 2010 lämnat ett positivt resultat. Visserligen bara några tusenlappar om året, men det har inte blivit några röda siffror.

Ronny Lindberg bedömer att man ska klara året utan att minska antalet anställda. Inga uppsägningar är planerade.

Minskningen av flyget från Kalmar ligger i nivå med resten av landet. Statliga Swedavia som driver landets största flygplatser har också rapporterat minskningar. Där påverkar strejken på SAS siffrorna för april. Kalmar berördes emellertid inte eftersom den trafiken inte körs av SAS-anställda piloter.

Charteravgångarna från Kalmar har emellertid ökat under första halvåret. Det är upp 5,3 procent. Det är siffror som glädjer flygplatschefen, men eftersom chartern är så mycket mindre än den reguljära trafiken påverkar det siffrorna på helheten mycket marginellt.

Klimatdebatten anses vara en orsak till att flygresandet minskat generellt. Flygplatschefen Ronny Lindberg tror emellertid att vädret också har betydelse. Då framför allt förra sommarens väder, som kan ha gjort att många tycker att behovet av att resa minskat.

När det gäller flygets klimatpåverkan ligger Kalmar Öland Airport bra till. I slutet av förra året skedde den första tankningen med flygbränsle som delvis består av fossilfritt från Kalmar. Det var då den andra flygplatsen i landet som satsade på fossilfritt.

Anna Soltorp är hållbarhetsansvarig på flygbolaget BRA.
Anna Soltorp är hållbarhetsansvarig på flygbolaget BRA.

En av dem som presenterade satsningen var Anna Soltorp, hållbarhetsansvarig på flygbolaget BRA, som minskat turerna från Kalmar under sommaren.

– Vi anpassar oss till efterfrågan, säger hon. Både miljömässigt och ekonomiskt är det viktigt att flyga med så välfyllda plan som möjligt.

Även om man nu ser en minskning av flyget generellt, tror hon inte effekterna kommer att bli speciellt omfattande i Kalmar.

– Vi ser att företag och myndigheter i större utsträckning beslutar om att använda tåg när det är möjlig.

– Men alla vi som rest till och från Kalmar i jobbet vet att det sällan är effektivt. Kalmar är definitiv en stad där bra flygkommunikationer är viktigt och kommer så att vara under överskådlig tid.