Lastbil som körde på 14-åriga Anna hade körförbud

Berga industriområde Artikeln publicerades
Annas mamma är tacksam över att dottern överlevde olyckan. Samtidigt är hon arg över att polisen lät lastbilen köra vidare och att firman använde en avställd bil. Anna hade ingen hjälm när olyckan hände, men läkarna har tröstat henne med att en cykelhjälm hjälper inte mot en lastbil.
Foto: Lotta Zaar
Annas mamma är tacksam över att dottern överlevde olyckan. Samtidigt är hon arg över att polisen lät lastbilen köra vidare och att firman använde en avställd bil. Anna hade ingen hjälm när olyckan hände, men läkarna har tröstat henne med att en cykelhjälm hjälper inte mot en lastbil.

För en månad sedan hade 14-åriga Anna änglavakt. Hon blev överkörd av en lastbil och klarade sig med allvarliga skador. Nu visar föräldrarnas efterforskningar att lastbilen som körde på deras dotter var avställd. Ändå lät polisen den köra iväg från olycksplatsen.

Det var tisdagsmorgonen den 24 september som olyckan skedde vid Franska vägen i Kalmar. Anna cyklade till sin praktikplats när en lastbil korsade gång- och cykelvägen. Anna såg att lastbilen kom körande, men hon såg inte att den blinkade för att svänga.

– Då hade hon stannat, säger Annas mamma.

Istället krockade hon med lastbilen och blev påkörd. Först när en utomstående person ingrep stannade lastbilen. Då låg Anna under den, cykeln var krossad och hennes huvud var bara en dryg decimeter från lastbilens däck.

Efter två veckor på sjukhus fick Anna komma hem.

– Jag är överlycklig över att det har gått som det gått, säger mamman. Jag är väldigt ödmjuk och tacksam över den biten.

Hon beskriver dottern som en tävlingsmänniska som kämpar hårt för att bli frisk igen med hjälp av olika övningar. Skadorna är omfattande, men dottern kan bli helt återställd. Något familjen hoppas på, men läkarna inte vågar lova.

– Två kotor i nacken blev intryckta, flera muskelfästen var av och det blev sprickor i kotor i ryggen. Skulderbladet var helt av, en axel blev skadad och hon fick en knäfraktur.

Mamman är oändligt tacksam över att Anna har repat sig så bra som hon har gjort.

– Hon fick en kraftig hjärnskakning och sjukhusets hjärnteam säger att det är mirakulöst att hon har klarat sig så bra.

Så här såg Annas cykel ut efter olyckan.
Foto: Privat
Så här såg Annas cykel ut efter olyckan.

På måndagen skulle Anna börja skolan igen, bara en eller två lektioner per dag.

– Det är vad hon klarar av nu eftersom alla intryck tröttar hjärnan. Hon orkar inte heller sitta så länge åt gången.

Annas mamma fick veta att hon behövde ett ärendenummer från lastbilens försäkringsbolag för att beställa skoltaxin.

– När jag fyllde i registreringsnumret från lastbilen så gick det inte. Det blev rött och stod att det inte fungerade.

Det visade sig att lastbilen var både avställd och oförsäkrad. Det var den sedan två veckor innan olyckan.

– Jag trodde att lastbilen blev avställd efter olyckan. Hur kunde polisen låta den fortsätta köra?

För att få numret som krävdes för skoltaxin var man tvungen att vända sig till Trafikförsäkringsföreningen.

– De behövde en anmälan med uppgifter från sjukhuset, bilder på cykeln och hennes sönderklippta kläder.

Det blev ingen skjuts till skolan den här måndagen, men skolans rektor har lovat att stå för taxin till försäkringsfrågan är löst.

– Anna vill tillbaka till skolan så fort som möjligt. Hon är rädd och blir stressad över att missa för mycket.

Själv kan hon inte skjutsa dottern.

– Jag kör härifrån vid sju på morgonen. Ska hon sitta med sina rygg- och nackskador på skolan och vänta? Det går ju inte och jag kan inte skjutsa hem henne efter två lektioner.

Mamman är kritisk till att polisen inte undersökte om lastbilen var försäkrad.

– Varför ska vi behöva ta tag i detta? Vi har redan så mycket annat att engagera oss i.

Hon är även kritisk till att polisens utredning tar så lång tid.

– Anna har undrat varför de inte har kommit för att prata med henne. Hon tar det som att de inte bryr sig. Istället har vi hört av oss till polisen för att höra hur det går. Det jag fått höra är att firman får böta 1 200 kronor för att bilen var avställd.

Mamman är även besviken på att lastbilens ägare inte har hört av sig.

– Det är inte ett enmansföretag i någon källare. Jag var övertygad om att de hade försäkring och inte körde med avställda bilar. Jag har avvaktat och trott att ett så stort företag skulle höra av sig på något vis. För en vecka sedan ringde jag upp företaget.

Telefonsamtalet minns mamman som otrevligt. Hon ifrågasatte att chauffören körde vidare efter olyckan.

– Då fick jag till svar att det var väl jättebra att han hoppade upp i lastbilen igen och inte blev rädd för att köra.

Senare samma dag försökte lastbilschauffören nå mamman. Då rådfrågade hon polisen och bestämde sig efter det för att inte prata med chauffören eftersom han är misstänkt för vållande till olyckan där dottern skadades.

När mamman kontaktade Arbetsmiljöverket visade det sig att olyckan inte heller var anmäld dit.

– Men jag fick lämna ett tips om att olyckan hänt. Jag känner att jag vill informera andra föräldrar om vilket arbete det kan bli med myndigheter och företag. Ingenting sköter sig av sig självt.

Anna heter egentligen något annat.

Fakta

Körförbud

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter. Ett avställt fordon får inte heller bogseras.

Körförbud innebär generellt att ett motorfordon inte får framföras på allmän väg. Ett motorfordon beläggs med körförbud om:

Fordonet är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten, körförbudet som inträder kallas kvalificerat körförbud. Det måste då bärgas från platsen.

Fordonet inte besiktas i tid. Det får då automatiskt körförbud.

Fordonsskatten inte betalas i tid. Utebliven fordonsskatt resulterar i brukandeförbud.

Källa: Transportstyrelsen och Wikipedia

Visa mer...