Lekfullt och allvarligt om Professor Balthazar

Kalmar Artikeln publicerades

I mitten av rummet står ett monument i rosa och lila. Den iranska konstnären Behzad Khosravi Noori har utgått från den tecknade serien om professor Balthazar för att skildra världshistorien under det kalla kriget, och den alliansfria rörelsen.

Behzad Khosravi Noori, iransk konstnär och doktorand vid Konstfack, har gjort en utställning där han tar avstamp från Professor Balthazar för att beskriva Kalla kriget och den alliansfria rörelsen.
Foto: Karin Asmundsson
Behzad Khosravi Noori, iransk konstnär och doktorand vid Konstfack, har gjort en utställning där han tar avstamp från Professor Balthazar för att beskriva Kalla kriget och den alliansfria rörelsen.

Monumentet, med en rutschkana är en replik av monumentet av den osynliga medborgaren, i en av filmerna om professor Balthazar, om medborgaren som ingen lägger inte märker till. Men när lämnar staden blir han saknad, och det byggs ett monument över honom.

– Det är bara ett podium, eftersom ingen vet hur han såg ut!

När Behzad Khosravi Noori, 42 år, var en liten pojke i Teheran visades den tecknade serien om professorn på tv. Lite oväntat kan man tycka, eftersom professorn var tydligt icke-religiös. Kanske missade censuren filmerna, eftersom de var för barn, säger Behzad, och han menar att Iran den tiden på sätt och vis var en neutral zon i det kalla kriget mellan USA och Sovjetunionen.

Behzad Khosravi Noori är filmare och konstnär och arbetar på sin doktorsavhandling vid Konstfack, där utställningen om professor Balthazar är kapitel 1.

– Samtida arkeologi, beskriver han sitt arbete.

I utställningen, och i avhandlingen, utgår han från den tecknade serien om den vänliga och kreative professorn som har en magisk maskin som kan lösa alla problem som uppstår, och från sina egna erfarenheter för att förstå de stora världshändelserna.

På fyra skärmar visas sammanlagt tio olika avsnitt av den tecknade serien, och på två skärmar visas det som egentligen är det viktigaste, menar Behzad Khosravi Noori. Det är två filmer där han undersöker sambandet mellan professorn och omvärlden. Under det kalla kriget fanns en tredje allians, den alliansfria rörelsen som instiftades 1961, däribland Jugoslavien, Sverige, Indien Iran och Irak. Rörelsen hade fokus på anti-kolonialism, anti-rasism och fredlig samexistens. Rörelsen dog, kan man säga, när kriget mellan Iran och Irak bröt ut. Filmbilder från när den alliansfria rörelsen bildades, av bland andra Egyptens Nasser och Indiens Nehru kombineras med intervjuer om hur professor Balthazar uppstod och om arbetet med animerade serier.

I det lilla rummet på tredje våningen kan man frossa i animerade filmer.

– Det är ett program på två timmar. Den tidigaste filmen är från 1908 den senaste från 1986. Det är nästan 80 år av tecknad film, säger Behzad Khosravi Noori.

Ska man ta del av hela utställningen och se samtliga filmer har man att göra i fyra timmar.

Den tecknade serien om Professor Balthazar producerades i Zagreb i sammanlagt 59 avsnitt under fyra säsonger mellan åren 1967 och 1977. Serien hade svensk premiär hösten 1970, och den räknas som Kroatiens största kulturella export.

Man får gärna leka i och på monumentet, och detta är verkligen en utställning för alla åldrar.

– När utställningen visades på Marabouparken hade vi många besök från skolor och förskolor, säger konstmuseets nya chef Bettina Pehrsson.

Under våren kommer Konstmuseet att anordna ett samtal som kommer att titta på förhållandet mellan världspolitik och animationsproduktion genom Zagrebskolan som var den animationsstudio som producerade Professor Balthazar. Inbjudna till samtalet är Nikica Gilić, filmvetare och skribent från Zagreb and Midhat Ajanović, animationsteoretiker, författare och filmskapare som sedan 1994 bor och arbetar i Göteborg.

Utställningen ska sedan vidare till Malmö och till en biennal i Rumänien. Den öppnar på lördag.