Eldsjälar ger gratishjälp i stort och smått i Lindsdal

Kalmar Artikeln publicerades

Bära hem matkassar, uträtta småärenden eller varför inte fikasällskap? Ideella Väntjänsten Lindsdal erbjuder Lindsdalsbor gratis väntjänster sedan drygt tre år tillbaka. Även om tjänstetagarna fortfarande är ganska få så har verksamheten fördubblat sina ärenden sedan 2017.

Verksamheten drog igång för drygt tre år sedan på initiativ av Eivor Lilja och syftet är att bidra till ett tryggare, trivsammare och jämlikare samhälle och att motverka ensamhet och hjälpa nyinflyttade att få kontakt.

Detta genom att erbjuda småtjänster som kompletterar kommunens och föreningars väntjänster, som till exempel att bära hem matkassar, uträtta småärenden, följa med till hälsocentralen, göra sällskap på en promenad eller bara sitta och prata över en kopp kaffe.

Föreningen bygger på ett ideellt samarbete mellan Förlösa-Kläckeberga församling, Röda korset, SPF Seniorerna, PRO Lindsdal och ICA Lindsdal med initiativtagare Eivor Lilja som ordförande.

– Jag har hållit på med väntjänster på olika platser i landet i 30 år. Jag jobbade inom hemtjänsten på 80-talet och har även jobbat med diakoni inom svenska kyrkan och blev jätteinspirerad efter att ha besökt många äldre människor där ensamheten var en plåga, säger Eivor Lilja, initiativtagare till och ordförande för föreningen.

Eivor Lilja, initiativtagare till och ordförande för föreningen Väntjänsten i Lindsdal.
Foto: Linus Chen Magnusson
Eivor Lilja, initiativtagare till och ordförande för föreningen Väntjänsten i Lindsdal.

Då föreningen är helt ideell så är tjänsterna gratis och kan beställas av alla Lindsdalsbor, inte bara äldre. Tjänsterna utförs av föreningens medlemmar och bokas säkrast via telefon på onsdagsförmiddagar.

– Vi har några ”stambeställare” som återkommer, men vi har mycket större kapacitet och vill jättegärna att folk ska våga beställa tjänster av oss. De flesta tjänsterna som beställs idag är ledsagare på promenad eller hembesök med fika och samtal, alltså sociala tjänster, säger Eivor Lilja.

Hur har utvecklingen sett ut de senaste åren?

– Sådant här tar alltid tid. Det är tredje året vi erbjuder tjänster och vi är fortfarande ganska så i början. Men förra året dubblade vi antalet tjänster jämfört med året innan. I vår kommer vi att ha en kampanj där vi vill nå männen, för det är nästan bara kvinnor som hittills har hört av sig, säger Eivor Lilja.