Ny avancerad räddningsbåt till Kalmar

Kalmar Artikeln publicerades
Kalmar har fått en ny och mer avancerad räddningsbåt med bland annat dubbla motorer. Den går i cirka 34 knop och kostar runt tio miljoner kronor.
Foto: Ida Andersson
Kalmar har fått en ny och mer avancerad räddningsbåt med bland annat dubbla motorer. Den går i cirka 34 knop och kostar runt tio miljoner kronor.

Den nya räddningsbåten Kersti Hydén ska öka Sjöräddningssällskapets förmåga till att rädda liv. Båten är specialbyggd och designad för sjöräddning och kommer att ge bättre möjligheter för personalen.

För drygt en vecka sedan, den 10 juni fick sjöräddningssällskapet i Kalmar en ny avancerad sjöräddningsbåt som tidigare tillhört västkusten. Båten brukar kallas för en ”12:a” eftersom den är 12 meter lång och är specialdesignad för sjöräddning.

Den nya räddningsbåten är mer avancerad vilket möjliggör för ett bättre arbete förklarar Andreas Svensson, stationsansvarig i Kalmar.
Foto: Ida Andersson
Den nya räddningsbåten är mer avancerad vilket möjliggör för ett bättre arbete förklarar Andreas Svensson, stationsansvarig i Kalmar.

Nytillskottet är varmt välkomnat av personalen då det skapar bättre förutsättningar för deras jobb.

– Det är ett enormt lyft. Det ger oss större möjlighet att rädda liv. Den förra båten var svår att köra snabbt med och nu kan vi dessutom ta oss in på grunt vatten, säger Andreas Svensson, stationsansvarig i Kalmar.

En av de stora skillnaderna med den här båten är bland annat att den har en tillgång till en bår. Det gör att ambulanspersonal kan påbörja sitt arbete direkt förklarar Andreas Svensson. Han berättar också att om något händer med Ölandsbron kommer Kersti Hydén vara avgörande då den kommer fungera som ambulanstransport.

Den nya räddningsbåten har dessutom ett mer avancerat system med dubbla motorer vilket gör att den kan finmanövrera.

– Nu kan vi till exempel stänga av en motor om vi närma oss grunt vatten och skulle vi fastna kan vi bara starta båda igen och lättare ta oss därifrån, säger Andreas Svensson.

Båten har också egenskaper som självbärande vilket betyder att om den hamnar på sidan eller upp och ned, vänder den sig automatiskt rätt igen. Föraren styr inte längre båten med en ratt utan genom en spak och den nya båten kan bogsera tyngre fordon än den förra.

Kersti Hydén kommer att visas upp för allmänheten den 20 juli under Sjöräddningssällskapets dag då båten kommer vara öppen för alla.

Båten är svartmålad inuti så att personalen inte ska bli bländad när de kör.
Foto: Ida Andersson
Båten är svartmålad inuti så att personalen inte ska bli bländad när de kör.