Nya berättelser utifrån missionärernas bilder

Kalmar Artikeln publicerades

I ett missionshus hittade Anna Ekman och Cecilia Järdemar bortglömda glasnegativ från Belgiska Kongo. I Kongo träffade de skulptören Freddy Tsimba. Med de gamla bilderna som utgångspunkt har de skapat nya verk.

Cecilia Järdemar, Anna Ekman och Freddy Tsimba har arbetat utifrån ett arkiv med glasnegativ från dåvarande Belgiska Kongo.
Foto: Karin Asmundsson
Cecilia Järdemar, Anna Ekman och Freddy Tsimba har arbetat utifrån ett arkiv med glasnegativ från dåvarande Belgiska Kongo.
När skogen skövlas dör aporna. Freddy Tsimba har gjort avgjutningar i aluminium av apskallar.
När skogen skövlas dör aporna. Freddy Tsimba har gjort avgjutningar i aluminium av apskallar.
Korset är gjort av råttfällor. Människor fastnade i fällor, menar Tsimba.
Korset är gjort av råttfällor. Människor fastnade i fällor, menar Tsimba.
Tyst spricka. Anna Ekman & Cecilia Järdemar från ett foto av Johan Hammar.
Tyst spricka. Anna Ekman & Cecilia Järdemar från ett foto av Johan Hammar.

I projektet knyts missionärernas bilder ihop med Tsimbas skulpturer, till en berättelse om mission och kolonisation

Freddy Tsimba har en alldeles egen relation till Sverige. Hans pappa var elev vid den svenska missionsskolan i Kibunzi på 1930-talet, och pappan blev själv evangelist.

– Det är är min historia, säger han.

Han har gjort skulpturer av patronhylsor, av råttfällor och av bestick. Patronhylsor för att Kongo är hårt drabbat av väpnade konflikter, råttfällor för att människor fastnade i kyrkan, och bestick för att man måste äta annars dör man.

– Det blev en krock mellan vad kyrkan tänker, och med traditionen, säger han.

På golvet ligger en hög med apskallar, avgjutnigar av apor som dödats när skogen skövlats.

Det var många svenskar som fick kallelse för att fara ut i världen och missionera. Flera av dem dokumenterade sina missionsfält, tog bilder av landskapet, av vägar och av människor.

I många år har glasplåtsnegativen har legat glömda och gömda. Anna och Cecilia hittade negativen i ouppackade lådor.

En del av glasnegativen börjat svartna, det blir en kemisk reaktion med silvret, vilket gör att negativen sakta kommer att försvinna. Anna Ekman och Cecilia Järdemar har digitaliserat materialet. De har rest till Kongo för att lämna över materialet, och haft en utställning tillsammans med Freddy Tsimba på Musée de l´art contemporaire i huvudstaden Kinshasa.

– Utställningen väckte stor uppmärksamhet. Det finns ett enormt intresse i Kongo och det här är första steget mot mer återlämnande, säger Cecila.

En mycket stor del av Kongos kulturarv finns i europeiska samlingar. En del missionärer ägnade sig att att uppmana kongoleserna att bränna upp sina traditionella religiösa föremål, och noggrant dokumenterat när sakerna slängdes på elden. Andra plockade med föremålen till sina hemländer.

Utställningen i Kalmar är en del av projektet, som förutom flera utställningar också resulterat i boken Les Archives Súedoises - Öppnandet. Utställningen ska sedan vidare till Jönköping.

Utställning

Öppnandet

Anna Ekman, Cecilia Järdemar, Freddy Tsmiba

Kalmar konstmuseum

till 6 oktober

Visa mer...